21:29|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 - 13:30
کد خبر: 15884
وزیر بهداشت خبر داد:

مرگ و میر‌های کرونایی در سطح کشور سه رقمی شد

وزیر بهداشت، گفت: با وجود توصیه‌های مکرری که کردیم، باز هم برخی بی توجهی‌ها و نا رفیقی‌ها، ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی به علت کرونا برده است.
مرگ و میر‌های کرونایی در سطح کشور سه رقمی شد

نمکی امروز سه شنبه، در بیست و دومین همایش ملی صنعت معدن و خدمات سبز در سازمان محیط زیست افزود: با وجود توصیه‌های مکرری که کردیم، باز هم برخی بی توجهی‌ها و نا رفیقی‌ها، ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی به علت کرونا برده است. وقتی از یک خیز بیماری رد می‌شویم، تمام عضلات جسم و روح‌مان دچار فرسودگی می‌شود. در این روز‌ها همکاران سخت کوش ما در استان خوزستان، شبانه روز‌های سختی را تحمل کرده‌اند.

 
وزیر بهداشت افزود: اولین افرادی که برخی حرف‌ها را در تاریخ گفته‌اند، نباید فراموش شوند. هیچ وقت دولت‌ها و حتی صاحبان صنایع در جهان به فکر اقتصاد و رشد سبز نبودند. درست است که امروز واکسن داریم، اما اولین کسی که بحث واکسن را در دنیا مطرح کرد، پاستور و کخ بودند. درست است که امروز آنتی بیوتیک داریم، اما اولین کسی که پنی سلین را کشف کرد، فلمینگ بود. دانشمندان و دانشگاهیان و سازمان‌های مردم نهاد، نهضت‌های نو اندیشی را در جهان برپا کردند.
 
وی ادامه داد: در اولین نشست‌ها در مورد اقتصاد سبز، قرار شد حداقل دو درصد از تولید ناخالص ملی از طرف کشور‌ها صرف هزینه‌های اقتصاد سبز شود. بدون توجه دولت‌ها به این موضوع، امکان رشد اقتصاد سبز وجود ندارد. جامعه در دراز مدت از اقتصاد سبز سود می‌برد.

وزیر بهداشت بیان کرد: اگر بخواهیم صنعت توریسم را به صورت سبز اداره کنیم، همین که به گردشگر آموزش بدهیم رفتار خود را اصلاح کند، با آموزش قابل انجام است، اما در صنعت سبز اگر بخواهیم به جای یک سوخت، سوخت دیگری استفاده کنیم، هزینه بردار است و قیمت تمام شده آن برای صنایع قابل پرداخت نیست.

رشد سبز چیست؟
نمکی گفت: رشد سبز، رشدی است که بتواند شاخص‌های زیست محیطی را تضمین کرده و منابع طبیعی را تخریب نکند و بتواند زمین را بدون عارضه به نسل بعدی تقدیم کند. یکی از بحث‌های رشد سبز، اقتصاد سبز است.

مالیات بر صنایع آلاینده افزایش پیدا کند

وزیر بهداشت اظهار کرد: علاوه بر کمک دولت‌ها، باید مالیات بر صنایع آلاینده افزایش پیدا کند. محصول صنعت سبز گران‌تر است. هرچند جامعه در دراز مدت از آن سود می‌برد، اما قیمت تمام شده برای تولیدکننده بیشتر خواهد بود.

وی افزود: امروز ارتباط تنگاتنگی بین محیط زیست و سلامت وجود دارد و در خیلی از کشور‌ها وزیر بهداشت و محیط زیست داریم. صد‌ها سرطان ریه در سال داریم. اگر قبلا ۳۸۰ هزار مرگ در سال قبل از کرونا داشتیم، حدود ۳۱۳ هزار مورد به خاطر بیماری‌های غیرواگیر بود. بهداشت روان نیز در این زمینه اهمیت دارد. جامعه‌ای که درگیر آلودگی‌های صوتی است و با حذف جنگل‌ها، ذهن او گرفتارتر می‌شود. جامعه‌ای که فضای کافی و سبزی کافی و هوای سالم ندارد، جامعه مریضی است.

نمکی ادامه داد: بحث پسماند‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. پسماند‌های مختلف، سلامت کشور‌ها را تهدید می‌کند. به همین دلیل در وزارت بهداشت به عنوان همراه سازمان حفاظت از محیط زیست ایستاده‌ایم و جایی که می‌توانیم در شاخص‌های محیط زیستی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در وزارت بهداشت به سمتی می‌رویم که با تله مدیسین، رفت و آمد‌ها را کمتر کرده تا مصرف سوخت و آلودگی هوا کمتر شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید