18:34|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 - 13:01
کد خبر: 15883
یادداشت:

نان به قیمت جان/کارگران مجبورند در شرایط کرونا کار کنند

شیوع بیماری کرونا معیشت و زندگی کارگران را در آذربایجان‌غربی دچار مشکل و مخاطره کرده است.
نان به قیمت جان/کارگران مجبورند در شرایط کرونا کار کنند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، شیوع ویروس کرونا یکسال است که سایه منحوس خود را بر زندگی اقشار مختلف در آذربایجان‌غربی افکنده است و گویا که قصد تمامی ندارد.

کارگران تنها قشری هستند که در جامعه ضعیف واقع شده‌اند و کرونا در این یکسال زندگی آنان را بیش از پیش متاثر ساخته است و احتمال شیوع بیماری کرونا در تاسیسات و نواحی صنعتی، کارخانجات و محیط‌های کارگری،کاهش تولید، بیکاری بخشی از کارگران و تنگنای معیشتی از جمله تبعات گسترش این بیماری به شمار می‌رود که هر لحظه می‌توان جان کارگران را به مخاطره بیاندازد.

این روزها با شیوع کرونای انگلیسی در استان، کووید 19 دام خود را در جمع کارگران گسترده‌تر کرده است.

طبق توصیه پزشکان کسانی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، بایستی 14 تا 20 روز در خانه قرنطینه شوند و این قرنطینگی به هیچ وجه به نفع کارگران نمی‌باشد.

شرایط اقتصادی حاکمی که در جامعه حاکم می‌باشد با حقوق دریافتی کارگران تطابقی ندارد و با این حال گذران زندگی برای آنان بسیار مشکل می‌باشد. شکاف عمیق میان درآمد و هزینه آن‌ها را مجبور می‌کند در شرایط شیوع کرونا سر کار بروند و در این اوضاع منطقی‌ترین کار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به صراحت می‌توان گفت حداقل دستمزد که اکثر کارگران مشمول آن هستند به زحمت هزینه نیمی از ماه را می‌دهد. در شرایط عادی کارگران کسری دارند و اگر قرار باشد بیکار شوند یا مرخصی بدون حقوق بگیرند، به هیچ وجه امورات آنها نمی‌گذرد.

از طرفی هم اگر کارگری مبتلا به کرونا شود ایام قرنطینه‌ای را که در خانه سپری می‌کند حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کند و یا هم مجبور است با آن حال بیمار در محل کار حاضر شود و این اوج بی انصافی است که هم در حق فرد مبتلا می‌شود و هم در حق بقیه کارگرانی که هر لحظه احتمال درگیری با ویروس را دارند.

متاسفانه وجود قراردادهای موقت این نگرانی را ایجاد کرده که کارگری که از حضور در محل کار به دلیل شیوع کرونا سر باز می‌زند، تعدیل شود.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در این وضعیت اقتصادی و کرونا بیش از پیش معیشت کارگران را در نظر بگیرند و برنامه در جهت اخذ دستمزد کارگران حتی در دوران قرنطینه اتخاذ کنند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید