21:32|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 - 11:37
کد خبر: 15878
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با باریش:

توقف وزنی و راه‌های مقابله با آن

توقف وزن زمانی رخ می‌دهد که شخص با وجود رژیم غذایی در همان وزن قبلی باقی می‌ماند و مانند گذشته کاهش وزنی نداشته باشد.
توقف وزنی و راه‌های مقابله با آن

دکتر حدیث صبور، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی ، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه باریش نیوز در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش‌نیوز اظهار کرد: هر عاملی که باعث کاهش سوخت و ساز بدن شود و در روند رژیم غذایی و کاهش وزن ایجاد اختلال کند، توقف وزنی نامیده می‌شود.

وی افزود: البته نکته اساسی این است که اگر رژیم غذایی اصولی و علمی و بر اساس بدیهیات تنظیم و تعیین رژیم غذایی درست نباشد، احتمال توقف وزنی بسیار زیاد است.

وی به علل اساسی توقف وزن اشاره کرد و گفت: کسانی که رژیم غذایی غیر علمی و به اصطلاح فله‌ای و اینترنتی می‌گیرند، در معرض توقف وزنی هستند و باید توجه داشته باشند که متابولیسم افراد متفاوت است و حذف وعده‌های غذایی یکی از علل اساسی توقف وزنی می‌باشد.
صبور افزود: سن و جنسیت افراد در تعیین سوخت و ساز بدن بسیار موثر است بطوریکه معمولا در بانوان میزان متابولیسم پایه حداقل 300 تا 500 کالری آقایان متفاوت است، یعنی نیاز  به کالری آقایان بیشتر از بانوان می‌باشد.

وی عنوان کرد: از جمله مسائل مهم در تعیین نیاز افراد به انرژی و جلوگیری از توقف وزنی میزان فعالیت فیزیکی است و بایستی در نظر داشته باشیم رژیم‌های غذایی که به صورت غیر اصولی و فقط صرفا با کاهش کالری دریافتی سعی در کاهش وزن افراد دارند، به سرعت باعث ایجاد توقف وزنی خواهند شد.

دکتر صبور گفت: رژیم غذایی درست و اصولی، رژیم غذایی است که بر اساس نیازهای پایه افراد، توجه به عادت‌های غذایی، الگوی خواب و بیداری، الگوی فعالیت بدنی، بیماری‌های زمینه‌ای و بسیاری از مسائل دیگر که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تنظیم شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی ، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه در پایان تصریح کرد: برای جلوگیری از توقف وزنی نیاز است افراد زیر نظر پزشک متخصص، رژیم غذایی اصولی داشته باشند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید