05:11|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1399 - 10:40
کد خبر: 15863
قابل توجه مسئولان ؛

خطر فاسد شدن صدها هزار تن سیب، در سردخانه های قطب تولید سیب کشور

چند سالی است که نبود خریدار برای سیب تولید شده توسط باغداران آذربایجان غربی به معضلی تبدیل شده است که متاسفانه امسال نیز طبق روال گذشته به قوت خود باقیست و طبق آخرین آمار اعلام شده به علت نبود سیاست‌ورزی صحیح و عدم وجود صنایع تبدیلی مانع استفاده از این ظرفیت عظیم شده و بیش از 500 هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان در حال فاسد شدن است.
خطر فاسد شدن صدها هزار تن سیب، در سردخانه های قطب تولید سیب کشور

سرویس اقتصادی باریش نیوز، سیب یکی از محصولات اصلی کشاورزی آذربایجان غربی و استان بوده که در تولید این محصول در بین سایر استانهای کشور پیشرو است و با اینکه آذربایجان غربی مسئول تنظیم بازار سیب کشور شناخته می شود ولی دریغ از  یک مشتری برای سیب تولیدی استان!

مشکلاتی چون بازاریابی سیب و سیاست‌های خارجی دولت در سال‌های اخیر سبب شده تا تولید کنندگان سیب با مشکلات جدی مواجه شوند و هر ساله سیب تولیدی استان در دست تولید کننده‌ها مانده و دورریز شود.

نبود خریدار برای سیب آذربایجان غربی از یک طرف و نبود بسته بندی مناسب، عدم سورتینگ محصول و نبود کامیونهای یخچال دار از طرف دیگر سقف مشکلات این محصول را بلندتر کرده، بطوریکه وضعیت نرمال یعنی فروش محصول با حداقل سود، دست نیافتی به نظر می رسد.

در این میان بسته بندی نامناسب منجر به عدم استقبال مشتریان کشورهای هدف صادراتی سیب آذربایجان غربی از محصول می شود، چرا که تولید کنندگان استان باید قبول کنند که در بازارهای هدف محصولشان سورتینگ و بسته بندی مناسب یکی از مولفه های اصلی محسوب می شود.

در حال حاضر در استانی که قطب تولید محصول سیب درختی در کشور است، یک سوم محصول تولیدی سیب درختی آذربایجان غربی، به دلایل مختلف و عدم ساماندهی بازار و روند دوره ایی توقف صادرات به مصارف کارخانه های صنایع تبدیلی می رود و بخش عظیمی از تولیدات سیب درختی به سیب صنعتی و یا کنار جاده ایی تبدیل می شود.

تولید سیب در آذربایجان‌غربی مازاد بر مصرف داخلی بوده و تنها راه نجات این محصول صادرات و توجه به صنایع تبدیلی به روز است، شاید اگر مشکل تعهد ارزی رفع شود بتوان پیش بینی های موفق صادارات این محصول را هم باور کرد.

با وجود اینکه کشاورزان بارها اعتراض خود از شرایط اقتصادی و مواد اولیه را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون هیچ‌کدام از مدیران و نمایندگان استانی در راستای حمایت واقعی از این قشر اقدامی جدی  اساسی انجام نداده اند.

در پایان اینکه بای مسئولان استانی به این نکته توجه داشته باشند که زمان بسیار کمی برای صادرات سیب های انباشته در سردخانه ها باقی مانده است و در صورت عدم رفع مشکلات صادرات این محصول فاسد شده و بخش کشاورزی استان قطعا دچار خسارت سنگین و جبران ناپذیر خواهد شد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

بهمن علیپور
1399/12/10 - 16:18

بله آقا با کلی هزینه محصول عالی تولید کردیم والان در سرد خانه در حال خراب شدن است لطفا به داد کشاورزان برسید