07:49|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1399 - 13:06
کد خبر: 15840
یادداشت:

دردسرهای بی‌پایان دریافت وام دانشجویی

اخذ وام دانشجویی برای دانشجویان مشکلاتی به وجود آورده و آنها خواستار رسیدگی و تجدید نظر مسئولان ذیربط در مقررات پرداخت وام می‌باشند.
دردسرهای بی‌پایان دریافت وام دانشجویی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امسال شرایط خاصی که شیوع کرونا برای دانشجویان ایجاد کرده است، باعث شده تا همگی شرایط زندگی متفاوتی را تجربه کنیم.

دغدغه‌های بی پایانی که در پی شیوع ویروس کرونا برای دانشجویان به وجود آمد غیر قابل انکار است، دانشجویانی که آینده جامعه در دستان آن‌هاست و کرونا عاملی برای تضعیف روحیه آن‌ها شده است و از طرفی هم شرایط اقتصادی که بر سطح جامعه حاکم است، بر مشکلات آن‌ها می‌افزاید.

دانشجویی که مخارج خانواده و زندگی بر عهده وی می‌باشد و از طرفی هم شهریه‌های هنگفت دریافتی از سوی دانشگاه می‌تواند امید او را برای ادامه تحصیل از بین ببرد.

صندوق رفاه دانشجويان هر ساله تسهيلاتي را به صورت وام (شهریه-تحصيلي-مسکن-ازدواج-خوابگاه-بيمه-خدمات درماني) و وديعه مسکن به دانشجويان دوره روزانه و وام‌هاي تحصيلي و ضروري به دانشجويان ممتاز و نمونه و وام ضروري به دانشجويان مبتکر، قهرمان ورزشي و دانشجويان دوره شبانه ارائه مي‌کند.

وام‌ها به طور کلی به دو دسته نقدی و غیر نقدی تقسیم می‌شوند. وام غیر نقدی در واقع وام شهریه است که به صورت نقدی تحویل دانشجو نمی‌شود و به صورت مستقیم به حساب دانشگاه محل تحصیل واریز می‌شود.

دسته دوم وام‌های دانشجویی، وام‌های نقدی مانند وام اجاره مسکن (مخصوص دانشجویان غیربومی)، وام کمک هزینه تحصیلی، وام ازدواج, وام ضروری (که درموارد خاص به دانشجویان اعطا می‌شود)، وام تغذیه، وام خوابگاه، وام ودیعه مسکن، وام سفرهای زیارتی و بیمه هستند که تایید درخواست این وام‌ها و زمان پرداخت آنها بستگی اولویت‌بندی و میزان اعتبارات صندوق برمی‌گردد.

متاسفانه وام‌های تعلق یافته به دانشجویان خود معضلاتی برای آن‌ها ایجاد کرده است، طبق پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان، شرایطی را دانشگاه برای پرداخت این وام ها از جمله ضامن، تعهد محضری و... اعمال کرده است.

در این شرایط بایستی گفت با توجه به موارد فوق الذکر تکلیف دانشجویی که توان پرداخت شهریه در این وضعیت اقتصادی را ندارد و از طرفی هم کسی را برای ضمانت در اخذ وام را ندارد چیست؟

متاسفانه در جامعه امروزی و با حاکمیت ویروس کرونا مسئولان مربوطه به جای اینکه امیدی در دل جوانان زنده کنند بیشتر آنها را در تنگنای شرایط اقتصادی قرار می‌دهند، جوانی که در ایام کرونا ناچار کار خود را از دست داده و درآمدی برای گذران زندگی ندارد چشم انتظار دستی برای رهایی از این شرایط می‌باشد که به لطف مسئولین این انتظار هم در حال ریشه کن شدن می‌باشد.

در پایان انتظار می‌رود صندوق رفاه دانشجویی در جهت سهل پرداخت وام تجدید نظر نماید و بیشتر معیشت و شرایط اقتصادی دانشجو را مد نظر قرار دهد تا منافع خود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید