22:04|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1399 - 12:00
کد خبر: 15790
یادداشت:

نبود ذره بین نظارت بر سایت های خرید و فروش اینترنتی

قیمت‌گذاری کاذب در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی و نبود نظارت بر آنها باعث سردرگمی مردم شده و تا زمانی که مرجع مشخصی برای تعیین قیمت‌ها اعلام نشود، مراجع قضایی و انتظامی نمی توانند جلوی جولان دلالان را در این میان بگیرند.
نبود ذره بین نظارت بر سایت های خرید و فروش اینترنتی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سایت های خرید وفروش در روزهای اخیر عامل نوسانات شدید بازار خودرو و مسكن عنوان شده اند. زیرا حضور دلالان و سوداگران در این سایت ها، آنها را به نوعی به مراجع قیمت گذاری تبدیل كرده است. به همین دلیل و با توجه به تاثیر رسانه ای و استقبال عموم مردم از این سایت ها می توان با نظارت های قانونی و جامع از آشفتگی بازار و نوسان قیمت ها در زمینه های مختلف جلوگیری كرد.

سایت‌های تبلیغاتی تنها برای خرید و فروش کالا استفاده نمی‌شود و عملیات دیگری چون کلاهبرداری نیز در آن صورت می‌گیرد. گفتنی است؛ بیشترین کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این سایت‌های معاملاتی بوده است. سهولت عرضه کالا و به دنبال آن خرید، شرایط را برای انجام برخی معاملات غیرقانونی و کلاهبرداری در این سایت‌ها بسیار ساده کرده است.

در كنار فرصت هایی كه سایت های خرید و فروش برای عموم مردم و كار آفرینان ایجاد كرده اند، وجود سودجویان و كلاهبرداران سبب آلوده شدن این فضا و ظهور و بروز انواع و اقسام جعل و كلاهبرداری شده است.

در برخی موارد دیده شده کالایی در این سایت ها تبلیغ شده و خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده است اما بعد از پرداخت گوشی همراه فروشنده خاموش شده و پاسخگویی وجود نداشته است.

در این میان مهمترین و اصلی ترین انتقادی كه بارها به گردانندگان و متولیان این سایت ها وارد شده است، نبود نظارت و بررسی دقیق آگهی هاست اما تا به حال شاهد واكنش سازنده و راهكار جدی برای برطرف كردن این معضل نبوده ایم. ادعای گردانندگان این سایت ها بیشتر این بوده است كه به علت تعدد و فراوانی بیش از حد حجم آگهی ها و فعالیت شبانه روزی، قادر به نظارت كامل و جامع در همه آگهی ها نیستند كه این مهم ضرورت آموزش و فرهنگ سازی نزد مردم و ارتقای سواد رسانه ای آنها را طلب می كند.

نکته آخر اینکه، به نظر می رسد تعیین كارشناسان مجرب و متخصص در هر بخش از این سایت ها برای كنترل و نظارت بر آگهی ها و نحوه قیمت گذاری اجناس از دیگر راهكارهای پیشنهادی به منظور اصلاح وضعیت این سایت های پر مخاطب است. وجود چنین كارشناسانی به دلیل فراوانی موضوعات از خودرو و مسكن گرفته تا خرید و فروش اجناس خانگی و صنعتی می‌تواند به استفاده و اعتماد كاربران بیفزاید، شاید بهتر باشد که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش اینترنتی تدابیر امنیتی بیشتری را برای احراز هویت فروشندگان اتخاذ کنند و تنها برای پرکردن صفحه فروش خود تبلیغات را نپذیرند و کاربران نیز با احتیاط بیشتری اقدام به خرید از آنها کرده تا اینگونه از بسیاری از عواقب جلوگیری شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید