17:25|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 05 بهمن 1399 - 09:47
کد خبر: 15670
یادداشت:

مردم مراقب کلاهبرداری های اینترنتی باشند

كلاهبرداران اینترنتی و تلفنی همه جا در كمین هستند، آنان با ترفندهای مختلف از سادگی برخی مردم سوء استفاده می كنند و با گرفتن اطلاعات فردی یا رمز كارت، حساب بانكی آنان را خالی می کنند.
مردم مراقب کلاهبرداری های اینترنتی باشند


سرویس اجتماعی باریش نیوز، اینکه کلاه‌برداری و جرایم این حوزه چرا در برهه زمانی کنونی افزایش یافته‌اند، از علت‌های متعددی سرچشمه می‌گیرد اما باید در نظر داشت که پیشرفت فناوری با همه محاسنی که دارد، راه را برای سوءاستفاده و کلاهبرداری نیز بازکرده است.

هرقدر این میزان بیشتر باشد یعنی جامعه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی و مالی و … بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کند و هرقدر این میزان کمتر باشد قاعدتاً باید شاهد کاهش جرایم حوزه اقتصادی باشیم.

متأسفانه مردم ما در استان آذربایجان غربی  مانند دیگر استان‌ها کشور آن‌قدر مسائل ایمنی به‌خصوص در فضای اینترنت و مجازی را دست‌کم گرفته‌اند که گویی رسما پول‌هایشان را با دستان خود  به سارقان تحویل می دهند. متاسفانه این روزها ده‌ها و شاید صدها راه کلاه‌برداری از مردم وجود دارد که عامل و باعث اولیه آن نیز خود مردم هستند.

افزایش جرایم سایبری در سال های گذشته و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز بیشتر شده است و ناآگاهی مردم، طمع، عدم وجود رمز های یکبار مصرف در شبکه بانکی و .... باعث حضور گسترده کلاهبرداران در فضای سایبری شده تا به هر طریق ممکن مردم را اغوا کرده و پول های کلانی از طریق کلاهبرداری به جیب بزنند.

افزایش کاربران اینترنت  در سال هال اخیر، همچنین گستردگی شبکه های اجتماعی، نظارت بر آنها را سخت کرده و فضا را برای سودجویان متخلف باز گذاشته تا بتوانند از عدم اگاهی مردم سواستفاده کنند. از طرف دیگر حجم گسترده اطلاعات در شبکه های اجتماعی و فضای وب باعث شده نظارت بر روی این دهکده جهانی سخت شده و بسیاری از تخلفات تا مدتی از چشم ها پنهان مانده و کلاهبردار به راحتی در آن فضا اقدام به عمل غیرقانونی خود زده و پس از لو رفتنش بار سفر مجازی خود را بسته و مانند غول چراغ جادو به ناگاه غیب شود.


با گسترش روز افزون فناوری‌های نوین، به طبع کلاهبرداران سایبری به دنبال نفوذ بیشتر به اطلاعات کاربران هستند و با وجود پیشرفت در حوزه پیشگیری از جرائم سایبری، شیادان فضای مجازی راهی برای نفوذ به دنیای پیچیده اطلاعات باز کرده و به دنبال ناآگاهی طعمه ها به راحتی قربانیان خود را به دام می‌اندازند.

در رابطه با این کلاهبرداران سایبری  پلیس فتا بارها به مردم هشدار داده و تاکید می کنند که برای ورود به اینترنت بانک خود به نتایج سرچ در موتورهای جستجوگر اکتفا نکنند و آدرس مشاهده را با آدرس اصلی بانک که از منابع معتبر اخذ می شود، تطبیق دهند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید