06:50|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 بهمن 1399 - 12:09
کد خبر: 15665
یادداشت:

گسترش بیسوادی در جامعه، زیر سایه آموزش آنلاین

این روزها، معضل بیسوادی و عوارض آن زیر سایه آموزش آنلاین جدی‌تر از آن است كه می‌اندیشیم؛مشکلات و نواقص آموزش آنلاین و در کنار آن عدم نظارت بر درست برگزار کردن آزمون های آنلاین، حساس نبودن به رفع سریع و عمیق آن، در درازمدت سایه سنگین خود را بر توسعه علمی خواهد انداخت.
گسترش بیسوادی در جامعه،  زیر سایه آموزش آنلاین

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این میان تقلب در امتحانات، در کشور ما متاسفانه معضلی می باشد که همیشه وجود داشته است، هیچ کسی ادعا نمی‌کند که در امتحانات حضوری تقلب نیست و تقریبا در تمام روش‌های امتحانی کم و بیش تقلب صورت می‌گیرد؛ اما با مجازی شدن آموزش‌های الکترونیکی و برگزاری امتحانات به صورت غیر حضوری، به نظر می‌رسد تقلب چهره واضح‌تری پیدا کرده است

در اكثر كشورها به معضل بیسوادی به شكل یك مساله فردی نگریسته نمی شود، درست مانند نگاهی كه به یك فرد معلول وجود دارد و مشكل او را متعلق به كل جامعه می دانند؛ اما در كشور ما این نگاه كم رنگ است.


در بین جوامع امروزی هر كشوری كه تعداد بیسوادان كمتری دارد، از نظر رشد و توسعه در جایگاه بالاتری نسبت به سایر كشورها دارد.

محققان علوم انسانی و تربیتی بیسوادی را بحرانی خاموش قلمداد می كنند كه می تواند باعث جلوگیری از شكوفایی و عقب ماندگی جامعه شود.

در این میان، آزمون های پایان ترم  امسال دانشگاه ها، دغدغه ای جدی برای دانشجویان است یا برخلاف هر سال، آنها دغدغه زیادی برای آزمون دارند، چون واقعیت اینجاست که اکثر آزمون دانشگاه ها مجازی شده و مجازی شدن آزموناز یک طرف و احتمال افزایش تقلب در آزمون،از طرف دیگر..

یکی از ساده ترین نوع تقلبها، باز کردن کتاب و جزوه، در پشت مانیتور و کامپیوتر است که بتوان بر اساس جستجو در آن، جواب سئوالات را داد و اصطلاحا آزمون های مجازی، نوعیآزمون کتابِ باز تلقی می شود.

شکل دیگری از تقلب هم در آزمونها آنلاین به سادگی قابل انجام است: آزمون دادن شخص دیگری به جای دانشجو. چون دانشجویان با کدمنحصر به فرد و گذرواژه وارد سایت می شود و در نهایت، می توانند وسیله الکترونیک خود را در اختیار سایرین قرار دهند تا برایشان آزمون بدهند یا از طریق الکترونیک و شبکه های اجتماعی با دیگران مشاوره کنند.

بنابراین رسیدگی به معضل تقلب در آزمون های آنلاین و جلوگیری از ضایع شدن حق دانشجویان دیگر همچنین ایجاد انگیزه در دانشجویات جهت افزایش بار علمی آنها باید در راس کار مسئولان ذیربط قرار گیرد؛ چراکه، تعداد افراد با سواد یك جامعه نشان دهنده كیفیت سلامت جسمی و اجتماعی است و ثابت می كند درصد قابل توجهی از افراد باسواد علاوه بر ارگان های بدنی سالم از آرامش، آسایش و اعتماد روحی و روانی بالایی برخوردار هستند و قطعا این امر در رشد و شکوفایی جامعه نیز موثر خواهد بود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید