15:22|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 24 دی 1399 - 11:15
کد خبر: 15609
یادداشت:

شکاف دستمزد و تورم؛ مهم ترین دغدغه بازنشستگان

حقوقی که در حال حاضر بازنشستگان تامین اجتماعی دریافت می کنند، با توجه به نوسانات ارز و گرانی کالاها، کفاف فقط یک هفته زندگی آنها را می دهد، اکنون که ارزش درآمد بازنشستگان پایین آمده است، در واقع می توان گفت که قدرت خرید آنها نیز به شدت کاهش یافته است.
شکاف دستمزد و تورم؛ مهم ترین دغدغه بازنشستگان


سرویس اقتصادی باریش نیوز، با توجه به فشارهای اقتصادی اخیر، توقعی بیجا نیست که فردی پس از سال ها کار و تلاش، در زمانی که به سن بازنشستگی می رسد، آرامش و آسایش بخواهد؛ امری که تا حد زیادی در گرو تامین زندگی است اما به نظر می رسد بازنشستگان ما، مستقیما درگیر حقوقی هستند که عملا نمی تواند با این شرایط تورم و گرانی خواسته های آن ها را برای داشتن یک زندگی بدون دغدغه تامین کند. آن هم بازنشستگانی که در سنی قرار دارند که به واسطه ازدواج فرزندان، دارای خانواده گسترده شده اند و مخارج زندگی شان به مراتب بالاتر از زمانی است که در سن کار بوده اند. اینجاست که پایین بودن حقوق و تامین نشدن زندگی، نگرانی اصلی افراد بازنشسته می شود. مشکلی که سال هاست مطرح است اما اقدامی اساسی برای آن انجام نشده است و اگر هم اقدامی انجام شده باشد، بسیار جزئی و ناچیز بوده و نمی تواند پاسخگوی حداقل نیاز آنها باشد.

بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند بزرگترین مشکل، پایه حقوقی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی آن‌هاست که مطمئنا با شرایط فعلی اقتصادی کشور، امکان اداره یک زندگی با این مبلغ وجود ندارد.

بیشتر بازنشستگان، با توجه به تورم در جامعه و گرانی های موجود، اصولا درآمدشان پاسخگوی زندگی شان نیست. البته مخاطب صحبت ما در این یادداشت، بازنشستگانی نیستند که ۱۰میلیون تومان در ماه یا بیشتر حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. مخاطب ما افرادی هستند که حداقل ها را دریافت می کنند و این حقوق ها پاسخگوی زندگی شان نیست.

نکته مهم دیگری که بارها در پیام‌های بازنشستگان به این پایگاه خبری اشاره شده، پایه حقوقی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی آن‌هاست که مطمئنا با شرایط فعلی اقتصادی کشور، امکان اداره یک زندگی با این حقوق وجود ندارد. بماند که برخی بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل از کار افتادگی، با سابقه کمتر از ۳۰ سال بازنشسته شده‌اند و حقوق دریافتی‌شان بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان است؛ حقوقی که این روزها کفاف اجاره یک خانه نقلی را هم نمی‌دهد، چه برسد به تامین مخارج یک خانواده ۳ یا ۴ نفره.

اما بحث قابل‌تأمل آنکه، چرا با وجود بحران‌های اقتصادی باید قشر کارگر مورد کاستی قرار گیرد و سفره آن‌ها روز به روز کوچک تر شود.

متاسفانه بازنشستگان هم‌چنان از مسئولین نامهربانی می بینند. با توجه به اینکه اخیراً خط فقر در ایران را ده میلیون تومان اعلام کرده اند که این باعث اختلال شدید در زندگی مردم شده است و دخل و خرج مردم با هم هماهنگ نیست و در این میان  بازنشستگان بیشتر از هر قشر دیگری در این روزهای وانفسای گرانی، دچار سختی زندگی شده اند و تحت تاثیر تورم و گرانی هر روز سفره‌هایمان کوچک تر می‌شود.

ودرپایان آنچه قابل ذکر است این است که میزان حقوق کارگران ،تا چه میزان ،سبد معیشت یک خانوار درماه  را پوشش می دهد ؟


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید