02:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 09 دی 1399 - 12:20
کد خبر: 15518
یادداشت:

گرانی و کمبود روغن همچنان زیر سایه بی تدبیری مسئولان

در این شرایط که کشور درگیر کرونا است تعطیلی اغلب واحدها و کسب و کارها طی چند روزی که شرایط فوق حاد در استان حاکم شده موجب شده است معیشت بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل شود و سفره مردم هر روز خالی‌تر شود. گرانی روز به روز اقلام و کمبود برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن نباتی هم مزید بر علت شده است و مسئولان وظیفه دارند بر قیمت بازار و کالاهای اساسی نظارت بیشتری داشته باشند و با گران‌فروشی و احتکار به صورت جدی برخورد کنند تا افرادی که در حال حاضر دچار ضعف مالی شده‌اند کمتر آسیب ببینند.
گرانی و کمبود روغن همچنان زیر سایه بی تدبیری مسئولان

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزها نوسانات دلار بهانه‌ای برای افزایش نرخ اجناس در بازار است، زیرا هنگامی‌که طی سال گذشته کالاها گران شد، گفتند؛ به دلیل افزایش قیمت دلار است و بعد از مدتی این سوال پیش آمد که چرا با کاهش قیمت دلار  بهای اقلام سیر نزولی نیافت یا حتی به نرخ‌های قبلی بازنگشت و در پاسخ به این سوال بسیاری گفتند که قیمت‌ها ربطی به دلار ندارد.

روغن خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سفره مردم حدود یک ماه است با کمبود شدید در بازار مواجه شده و حرف های مسئولان درباره تامین روغن نباتی در بازار تنها در حد وعده باقی مانده است، گرانی، زور فروشی و حالا هم جیره بندی روغن از جمله مشکلات حال حاضر این ماده خوراکی است.

در تمام دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم از خرید آن خودداری می‌کنند اما در کشور ما هنگامی که حتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، شهروندان چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو برابر می‌شود.

روغن یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز هر خانواده و خانه‌ای است، هر روز لیست جدید قیمت‌ها را می‌توان به راحتی دید و در این شرایط نکته مهم این است که دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند و همچنان اختلاف طبقاتی بین شهروندان بیشتر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

به دلیل کمبود روغن خام و مواد اولیه در کشور اکثر کارخانه‌ها با ظرفیت پایین کار می‌کنند، این روزها که تمامی کشور درگیر کرونا است. تعطیلی واحدها کسب و کارها در چندین هفته به‌دلیل پیشگیری از شیوع بیماری مشکلات زیادی را برای معیشت بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرد و سفره برخی آنها را خالی‌تر از گذشته کرده باید مسئولان بیش از سال‌های گذشته بر بازار و قیمت کالاهای اساسی نظارت جدی‌تری داشته باشند تا افراد ضعیف در چنین شرایطی کمتر زیر بار گرانی‌ها آسیب ببینند.

روغن خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سفره مردم حدود یک ماه است با کمبود شدید در بازار مواجه شده و حرف های مسئولان درباره تامین روغن نباتی در بازار تنها در حد وعده باقی مانده است، گرانی، زور فروشی و حالا هم جیره بندی روغن از جمله مشکلات حال حاضر این ماده خوراکی است.

این روزها همچنان روغن نباتی در مغازه‌ها یافت نمی‌شود و اگر هم باشد با قیمت بالا فروش می‌رود؛ از طرفی روغن مایع که به گفته مسئولان در تأمین آن مشکلی نیست هم با افزایش قیمت و البته کمبود مواجه است و معلوم نیست مسئولان چه زمانی می‌خواهند گره‌های کور توزیع و نظارت را باز کنند.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که برای خرید روغن به هر مغازه‌ای که مراجعه می کنیم، روغنی برای عرضه ندارند و اگر هم داشته باشند با قیمتی بسیار بالاتر و آوردن کلی عذر و بهانه از سوی مغازه داران مواجه می شویم.
 
این شهروندان می گویند چگونه است که طی یک هفته قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌ها از روغن خالی شده و برخی مغازه‌داران به خود اجازه می‌دهند روغن را با قیمتی بیش از نرخ مصوب عرضه کنند آن هم در این شرایط که قدرت خرید مردم به دلیل تعطیلی‌های مداوم به علت کرونا به شدت پایین آمده است جز این که نظارت‌ها باید شدیدتر و برخوردها قاطع‌تر شود تا از احتکار و گرانفروشی جلوگیری شود.

ماه‌هاست که گرانی بر کالاهای اساسی سایه انداخته و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است؛ در این بین افراد کم‌درآمد نه تنها توان خرید مایحتاج روزانه خود را از دست داده‌اند بلکه شاهد حذف اقلام پروتئینی مغذی از سفره خانواده‌های کم‌بضاعت و متوسط جامعه هستیم در این میان فرصت‌طلبان و سودجویان هر روز عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کنند که جای سوال است آیا نظارت‌ها محدود شده یا طی روزهای آینده شاهد ساماندهی  این آشفته بازار کالاهای اساسی توسط مسئولان خواهیم بود؟

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید