15:44|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 08 دی 1399 - 13:12
کد خبر: 15512
یادداشت:

حذف مهم ترین نوشیدنی ایرانیان از سبد غذایی اقشار کم درآمد

افزایش روزانه قیمت مواد غذایی و عدم نظارت صحیح، گلایه مردم را از شرایط موجود در پی داشته شده و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.
حذف مهم ترین نوشیدنی ایرانیان از سبد غذایی اقشار کم درآمد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مواد غذایی یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی مردم است و هر قشری از جامعه با هر توان مالی نیاز به خرید کالای اساسی برای خانواده دارد. متأسفانه طی ماه‌های اخیر و به ویژه از ابتدای سال‌جاری افزایش قیمت در مواد غذایی بسیار زیاد بوده در حالی‌که در وضعیت مالی خانواده‌ها تغییری ایجاد نشده و درآمد خانواده‌ها ثابت و شاید برای برخی از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگر فصلی، کم‌تر شده باشد اما قیمت مواد غذایی روزبه‌روز به بهانه‌های مختلف در حال افزایش است و شرایط را برای مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد سخت کرده است.


در این میان چای همواره در سبد پذیرایی خانوارهای ایرانی دارای جایگاه ویژه ای بوده است و در حقیقت ساده ترین وسیله پذیرایی و در عین حال در کنار نان و پنیر یک وعده غذایی اصلی گروه های کم درآمد جامعه محسوب می شود که متاسفانه در طی چند ماه گذشته این محصول مهم نیز از ترکش های گرانی در امان نبوده و از سبد خانوارهای کم درآمد ایرانی حذف شده است.

دنیای اقتصاد نوشته: دولت در اردیبهشت ماه گذشته چای را همچون حبوبات و کره از فهرست یک کالایی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف کرد که به افزایش دوبرابری قیمت چای خارجی منجر شد. این اقدام با عنوان حمایت از تولید داخل صورت گرفت اما نرخ چای ایرانی هم به سبب افزایش هزینه‌ها بالا رفت. چای خارجی به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم رسید.

براساس گزارش وزارت جهاد‌کشاورزی، نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال‌جاری افزایش ۷/ ۲۷ درصدی داشته و قیمت چای درجه دو ایرانی از سال ۹۸ دوبرابر گران‌تر شده است. قیمت چای خارجی ۵۰۰گرمی از مردادماه گذشته تا پایان سال قبل به ۶۰هزار تومان رسید که مهم‌ترین علت آن حذف ارز دولتی است. از ابتدای سال تا مردادماه نیز۶۰۰ تومان به قیمت بسته‌های نیم کیلویی چای خارجی اضافه شده و قیمت آن به ۶۰هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

شاید چای جزو ۱۷ کالای اساسی تعیین‌شده ازسوی دولت به حساب نیاید، اما برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی از هر قشر و طبقه‌ای، یک نوشیدنی اساسی محسوب می‌شود. در حال حاضر، این نوشیدنی اساسی هم دستخوش شرایط ارزی کشور شده و قیمت آن رو به افزایش گذاشته است و بسیاری از اقشار کم درآمد دیگر توان خرید این نوشیدنی را ندارند.
 


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید