19:53|سه شنبه, اردیبهشت 18 ,1403
تاریخ انتشار: 01 دی 1399 - 12:32
کد خبر: 15468
یادداشت:

کمر خمیده کسب و کارها زیر بار فشار کرونا

شیوع ویروس کرونا علاوه بر خسارات و تلفات جانی، در بخشهای مختلف اقتصادی همچون کلان، صنایع، کشاورزی و... کشورها را با چالش های بسیاری روبه‌رو کرده است؛ در این میان کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ورود این ویروس بخش‌های زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند و اصطلاحا کمرشان زیر بار بیماری کووید ۱۹ خم شده است. بیماری‌ که اگرچه در ابتدا تصور می‌شد فقط با انسان ها سروکار دارد ولی حالا دامنه نفوذش را گسترده کرده و در حال سرایت به اقتصاد کشور است.
کمر خمیده کسب و کارها زیر بار فشار کرونا

سرویس اقتصادی باریش نیوز، به دنبال گسترش ویروس کرونا، متاسفانه بسیاری از مشاغل خرد و کوچک و کارگاه‌ها در آذربایجان غربی نیز زیان دیدند و مشاغل خدماتی عمدتا ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود شدند.

این ویروس منحوس به تمام آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها، تالارها، هتلها، استخرها، مراکز تفریحی و فست فودها و... ضربه زده است به نحوی که اکثر این مشاغل بیکار شده و کارگرانشان را تعدیل یا اخراج کرده اند.

کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی، برخی مشاغل آزاد، دستفروشان و ... از جمله کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا می باشند که متاسفانه از هیچ پوشش بیمه ای برخوردار نیستند؛ از این جهت نیازمند حمایت و ساماندهی از سوی مسئولان می باشند.

اگرچه مشاغل دولتی و کسب وکارهای کلان همانند غول های اقتصادی جهان از گزند این ویروس در امان نیستند، اما به نظر می‌رسد کرونا این روزها بیشتر کسب و کارهای خرد را هدف گرفته و این مشاغل را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

بسیاری از این کسب و کارها کسانی هستند که که معمولا بدون پشتوانه دولتی با اندکی سرمایه، وام و قرض توانسته‌اند کسب و کاری راه بیندازند یا در این کسب و کارها  مشغول به کار شوند. حال با شرایط پیش آمده باید پرسید که آیا متولیان امر و اقتصاددانان برای گریز از این شرایط برنامه‌ای  دارند یا اقتصاد کشور غافلگیری جدید را تجربه می‌کند؟ آیا برای اقتصاد کشور، از جمله کسب و کارهای خرد  و خروج از این وضعیت تدبیری اندیشیده شده است یا باید منتظر نابودی بسیاری از  مشاغل و کسب و کارها و درنتیجه بیکاری هزاران نفر ماند؟

 با توجه به این شرایط ، بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب کارهای متضرر از ویروس کرونا خواستار بخشودگی مالیاتی، معافیت از پرداخت عوارض شهرداری، کاهش هزینه های آب و برق و گاز و در نهایت حمایت بیمه‌ها از مشاغل خود  تا عادی شدن شرایط جامعه هستند تا شاید از این طریق حدودی از ضرر و زیان این مشاغل وبیکاری هزاران نفر جلوگیری شود.

در پایان، با توجه به شرایط اضطراری که این روزها صاحبان مشاغل و بسیاری از کسب و کارها با آن درگیر هستند، لزوم ورود جدی دولت برای حمایت از این کسب و کارها بیش از همیشه احساس می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید