18:10|شنبه, اردیبهشت 15 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آذر 1399 - 09:56
کد خبر: 15429
یادداشت:

گرانی دوباره شیر؛ سلامت جامعه را نشانه گرفته است

بازار لبنیات به ویژه شیر از ابتدای سال تاکنون چند مرحله نوسانات مختلفی را به خود دیده و از هفته گذشته چراغ خاموش در حال افزایش است و در حالی که مردم از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند دامداران به علت نبود نهاده‌ها در حال ورشکستگی هستند.
گرانی دوباره شیر؛ سلامت جامعه را نشانه گرفته است

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها اخبار گرانی تمامی ندارد و افزایش قیمت بدون دلیل موجه محصولاتی که جزو تولیدات داخلی بوده جای بسی تعجب است.
با افزایش قیمت محصولات لبنی، این مواد از سبد خانوارها حذف شده و تهدیدی جدی برای سلامت مردم بوده و سبب افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد. آشفته‌بازار امروز، نظارت جدی و جامع مسئولان مربوط برای مقابله با این هرج و مرج گرانی را می‌طلبد.

هر چند از ابتدای سال چندین مرتبه شاهد افزایش قیمت شیر بوده‌ایم اما از چند روز گذشته گویا دوباره گرانی‌ها به ایستگاه شیر رسیده است آن طور که که در چند ماه اخیر افزایش قیمت در لبنیات به ویژه در شیر رکورد زده است.

اوضاع شیر توشیر قیمت این محصول در چند ماه اخیر به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد بازار به حال خود رها شده و نظارتی نیست.

متاسفانه این گرانی ها یا افزایش قیمت میهمان ناخوانده‌ای است که چند ماهی است با زندگی مردم عجین شده و گویی گرانی نیز مانند کرونا قصد رفتن ندارد

گرانی بسیاری از مواد خوراکی در سبد خانوارها سبب شده تا سفره مردم هر روز کوچک‌تر شود؛ لبنیات یکی از ده‌ها محصولی است که افزایش قیمت شتاب‌زده آن سبب شده تا مردم رغبتی نسبت به تهیه آن نداشته باشند در حالی که طبق آمارها سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور بسیار پایین گزارش شده است.

افزایش قیمت شیر خام از ابتدای سال تاکنون باعث شده است رسانه‌ها بار‌ها به این موضوع بپردازند. اینکه با افزایش قیمت شیر از سرانه مصرف لبنیات در کشور کاسته می‌شود و در درازمدت منجر به افزایش هزینه‌های درمان کشور خواهد شد، مسئله‌ای تکراری است که بار‌ها مرور شده است.
 
گزارش‌های بی‌شماری درباره کاهش مصرف سرانه لبنیات، منتشر شده و زنگ خطر را برای مسئولان امر به صدا درآورده است، اما با وجود تمامی این اخطار‌ها و هشدار‌ها و حتی با وجود افزایش قیمت شیر در چندین مرحله، بازهم این بازار به تعادل و ثبات قیمت نرسیده است.

لبنیات به عنوان یک محصول اساسی و ضروری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و وجود آن در سبد غذایی ضروری است، اما متأسفانه با افزایش قیمت لبنیات روز به روز سرانه مصرف آن در کشور کاهش می‌یابد.

این روزها که سبک زندگی مردم با شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شده، متاسفانه افزایش قیمت بدون ضابطه بسیاری از اقلام مصرفی نیز مشکلی بر مشکلات اضافه کرده است.
مصرف لبنیات از توصیه‌های اکید پزشکان برای حفظ سلامت بوده در حالی که مسوولان نیز تاکید کردند در شرایط کرونایی نباید اقلام مصرفی افزایش قیمت غیرقانونی داشته باشند اما گویا اثری از عمل به این توصیه‌ها نیست.

اما عامل اصلی این گرانی همچنان نامعلوم است؛ در استان آذربایجان غربی هم مانند دیگر نقاط کشور، فروشندگان علت گرانی را کارخانه‌دارها می‌دانند در حالی که از نظر کارخانه‌داران، گاوداری‌ها مقصر هستند.

اما به نظر می‌رسد حلقه مفقوده این زنجیره عدم نظارت مسئولان بوده که سبب این آشفتگی و هرج و مرج در بازار صنایع لبنی شده است.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

حمید لرستان
1399/09/25 - 18:08

سلام، من ی دامدار هستم از سال ۹۷ تا الان قیمت نهاد های دامی ۵برابر شده، شیر و گوشت هم باید قیمتشون ۵ برابر بشه وگر ن تا چند سال دیگه ن گوشتی هست ن شیر...