17:27|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آذر 1399 - 10:31
کد خبر: 15404
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علت درد سینه در بانوان

علت ماستالژی یا درد سینه در اغلب موارد، عدم تنظیم هورمون های بدن می‌باشد.
علت درد سینه در بانوان

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز در پاسخ به سوال کاربران اظهار کرد: درد های سیکلی، به وضوح با دوره قاعدگی در ارتباط است. درد معمولا دو هفته پیش از شروع قاعدگی آغاز می‌شود و پس از آن کاهش می‌یابد. درد پستان در 15 درصد موارد به قدری شدید است که نیاز به استراحت در منزل و بررسی های بیشتری دارد. علت درد سیکلی سینه، هنوز شناخته شده نیست.
وی گفت: عوامل هورمونی مانند کاهش پروژسترون، افزایش استروژن، افزایش سطح پرولاکتین، عوامل تغذیه ای و روانی، افزایش میزان اسید چرب غیر اشباع به اشباع شده و افزایش حساسیت گیرنده ها، افزایش وزن و احتباس آب در بدن از دیگر عوامل ایجاد کننده ماستالژی می‌باشند.
وی افزود: در ماستالژی به طور معمول، سطح استر اسیدهای چرب اشباع بالاتر است که این امر باعث افزایش تمایل گیرنده ها به هورمون پرولاکتین می‌شود. به همین خاطر یک رژیم کم چرب در دسترس بودن بیولوژیک پرولاکتین را کاهش دهد در صورتی که سطح سرمی پرولاکتین طبیعی باقی خواهد ماند.
دکتر حبیب زاده گفت: اگرچه ماستالژی خطرناک نمی‌باشد ولی به دلیل علائمی که دارد عملکرد افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کیفیت زندگی در این دوران تحت الشعاع قرار می‌گیرد و چون ماهیانه این مشکل تکرار می‌شود برای افراد رنج آور می‌باشد.
وی اظهار کرد: درد پستان به سه صورت سیکلی، غیر سیکلی و یا خارج پستانی تقسیم بندی می‌شود. درد از نوع سیکلی، با تشدید علائم در دوران پریودی در ارتباط است و با سوزش، سنگینی، درد، احتقان و حساسیت دو طرفه پستان در ارتباط است.
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: البته به افرادی که از ماستودینیا یا درد پستان شاکی هستند، توصیه می‌شود که غذاهای تند، پر ادویه، نوشابه، دلستر، کاکائو، قهوه، نسکافه و بادمجان نخورند و از لباس زیر های مناسب استفاده کنند و اگر چنانچه با رعایت این رژیم اصلاح نشد، می‌تواند علت درد سینه کمبود برخی از ویتامین ها هم باشد که با مراجعه به پزشک و دریافت این ویتامین ها، درد و مشکلاتشان حل می‌شود. بهتر است که افراد در سن 40 سالگی حتما ماموگرافی همراه با سونوگرافی پایه داشته باشند که به عنوان غربالگری از آنها استفاده می‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید