09:54|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1399 - 08:15
کد خبر: 15243
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم کرونا و توصیه‌های پزشکی در دوران بارداری

بارداری ریسک خطر بالا ابتلا به کرونا نیست ولی زنان با مشکلات ریوی ، فشارخون بالا و دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.
علائم کرونا و توصیه‌های پزشکی در دوران بارداری

دکتر میترا حبیب‌زاده،  متخصص و جراح زنان،  زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: ویروس covid-19  نوع جدید از ویروس های کرونا است که سبب همه‌گیری شدیدی در سراسر دنیا شده ، این ویروس به دلیل نهفتگی طولانی حدود 14 روز باعث شده سبب همه‌گیری بیشتری در دنیا شود چون در مدتی که علایم بیماری را هنوز ظاهر نکرده ممکن است ویروس در بدنش باشد و قابلیت بیماری‌زایی به اطرافیان را داشته باشد.

 وی افزود: این ویروس چون سرایت سریع دارد  در وسعت بیشتری جمعیت ها را درگیر می‌کند همچنین چون در همه سنین احتمال بیماری و سرایت وجود دارد و همه‌گیری شدید است و در هر فردی علائم می‌تواند بسیار جدی بروز کند و هنوز هم واکسنی برای پیشگیری از آن وجود ندارد در نتیجه این ویروس ترسناک تر از بقیه ویروس ها است.

دکتر حبیب زاده عنوان کرد: زنان باردار در مقایسه با زنانی که در همین سن هستند و باردار نیستند بیشتر به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شوند.
وی گفت: بارداری ریسک خطر بالا ابتلا به کرونا نیست ولی زنان با مشکلات ریوی ، فشارخون بالا و دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند.

دکتر حبیب زاده در ادامه به علائم کرونا در بارداری اشاره و گفت: علائمی از قبیل تب، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سرفه های خشک، اسهال، خستگی، گلو درد، سردرد، تهوع و استفراغ، ضایعات پوستی می باشد.

وی گقت: در این میان از  علائم جدی و خطرناک کرونا در بارداری می توان  به سختی نفس کشیدن، تنگی نفس، درد قفسه سینه، از دست دادن توانایی تکلم به دلیل تنگی نفس شدید اشاره کرد.

توصیه های دکتر حبیب زاده به زنان باردار برای پیشگیری از ویروس کرونا در بارداری: از تجمعات بپرهیزید، با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید، در خانه بمانید و بین خود و دیگران حداقل فاصله دو متری را رعایت کنید، دستان خود ر ا مرتب 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، در مکان های عمومی حتما از ماسک استفاده کنید، دست خود را به ناحیه صورت بینی و دهان .... نزنید، سطوح مورد تماس را مثل دستگیره، کلید و پریز، پیشخوان ... را مرتب تمیز و ضد عفونی کنید، همسرتان که بیرون از خانه کار می کند و مجبور هستند در ساعاتی از روز بیرون باشند حتما نکات بهداشتی در بیرون از منزل را رعایت کنند ماسک بهداشتی بزنند و مرتب دست های خود ر ا با آب و صابون بشویند و در بدو ورود به منزل پروتکل بهداشتی ورود به منزل مانند کندن لباس در مکانی جلوی درب منزل و شستن دست ها را انجام دهند، از مسافرت های غیر ضروری خودداری کنید.
این متخصص در تشریح این موضوع ادامه داد که اگر کرونا گرفتیم چه کنیم ؟
80 الی 90 درصد خانم های باردار مبتلا به کرونا بدون نیاز به درمان خاصی بهبود پیدا می کنند. خانم های باردار با تست کرونای مثبت باید در منزل تحت نظر قرار بگیرند و در منزل قرنطینه شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان را ندارند مگر اینکه علائم بیماری تشدید یابد مانند تنگی‌نفس ... که باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

دکتر حبیب زاده افزود: در صورت تشدید علائم، رسیدگی سریع از مشکلات جدی تر جلوگیری می‌کند و گرنه در صورت داشتن علائم خفیف مثل آبریزش بینی و احساس تب و سرماخوردگی بهتر آن است که در خانه بمانید و خود را دو هفته قرنطینه کنید.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود بنابراین مادران شیرده می‌توانند به شیردهی خود ادامه دهند ولی حتما باید در مدت شیردهی ماسک بزنند و حتما دستان خود را قبل از شیردهی بشویند در صورتی که مادر مبتلا به کرونا وضعیت جسمانی خوبی ندارد می‌تواند شیر خود را بدوشدو با رعایت نکات بهداشتی شیر را نگهداری کند و با شیشه شیر را به نوزاد خود بدهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید