11:24|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 27 مهر 1399 - 12:23
کد خبر: 15194
یادداشت:

لزوم توجه به مهارت آموزی به جای مدرک گرایی در آذربایجان غربی

مدرک گرایی دانش آموختگان مانع اصلی در به کار گماردن این قشر و مهمترین چالش در زمینه کاهش آمار بیکاری و اشتغالزایی در آذربایجان غربی محسوب می شود که لازمه حل این مشکل اصلاح فرهنگ غلط پشت میزنشینی و همچنین ترویج فرهنگ مهارت آموزی در استان است.
لزوم توجه به مهارت آموزی به جای مدرک گرایی در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در جامعه امروز، فرد به صرف دارا بودن تحصیلات دانشگاهی توقع پشت میز نشینی دارد و همین توقع موجب شده تا آمار بیکاری در قشر دانش آموخته استان افزایش یابد و به دنبال بیکاری، آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش یابد.

حذف رویکرد مدرک گرایی در بین دانشجویان نیازمند ترویج فرهنگ مهارت آموزی به صورت فراگیر است و معرفی کارآفرینان نخبه و پر تلاش و راه اندازی دفترهای ارتقای شایستگی حرفه‌ای راهکار مناسب، مؤثر و ضروری برای جلب نظر و تشویق نوجوانان و جوانان برای فعالیت در بخش‌های مختلف حرفه آموزی و اصلاح فرهنگ اشتباه پشت میز نشینی و همچنین ترویج فرهنگ مهارت آموزی است.

آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید افزون بر آموزش‌های تئوری، آموزش عملی را که مدتی است متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی مدنظر قرار دهند.

داشتن خودباوری و خود آگاهی نسبت به توانایی‌ها و استعدادها لازمه مهارت افزایی و دوری جستن از فرهنگ اشتباه پشت میزنشینی است و در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی و تشویقی در سوق دادن افراد به سمت مهارت آموزی نقش مهمی دارد. اصلاح فرهنگ مدرک گرایی نیازمند صرف هزینه زمانی و مالی است.

جالب اینجاست با توجه به انتقاداتی که همواره از مدرک گرایی از سوی خود مسئولین استانی می شود، متاسفانه اقدام عملی هم در راستای ارزش دادن به مهارت جای مدرک در استان صورت نمی گیرد.

  مدر ک گرایی باید از پایه و دوران کودکی با ترویج مهارت آموزی شروع شود و این در حالیست که سهم آموزش استان جهت تحقق این راهبرد کافی نیست و تحقق امر مهارت آموزی نیازمند تجهیزات و امکانات است که همواره مسئولین باید به آن توجه نمایند و از این طریق استان را از معضل مدرک گرایی و افزایش بیکاری نجات دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مهدی داودزاده
1399/07/28 - 08:23

بسیار موضوع بجا و درستی میباشد افراد علم مهارتی را نمیدانند و بی اطلاع و بستر علمی یک شغل صرفا جهت کسب درآمد موقت از هم دیگر تقلید میکنن و ناموفق هستن.