13:55|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مهر 1399 - 12:24
کد خبر: 15178
یادداشت:

عدم بهره برداری صحیح از نمک دریاچه ارومیه

نمک دریاچه ارومیه از ظرفیت بسیار بالایی در تولید ثروت و درآمدزایی برخوردار است که متاسفانه توجه چندانی به آن در جهت بهره برداری صحیح و هدایت آن به سمت اشتغال زایی و ایجاد درآمد در استان نشده است.
عدم بهره برداری صحیح از نمک دریاچه ارومیه

سرویس اقتصادی باریش نیوز، بنا به پیشنهاد سازمان محیط زیست ، به خاطر افزایش طول عمر دریاچه ارومیه باید بخشی از نمک آن برداشته شود که با کمال تاسف تا کنون این برداشتهای نمک هیچ سودی برای مردم این استان نداشته است.

نمک دریاچه ارومیه به عنوان یک ماده معدنی از نظر اقتصادی و ارزآوری برای استان و حتی کشور دارای اهمیت زیادی است و نباید این نعمت الهی بی اهمیت تلقی شود.

با توجه به اینکه، دریاچه ارومیه از نظر وسعت دومین دریاچه شور جهان و اولین دریاچه بزرگ شور کشور است،به گفته کارشناسان، به دلیل وجود کمیاب ترین گونه سخت پوستان یعنی آرتمیا در آب این دریاچه و همچنین ترکیبات و مواد معدنی که از پوسته این موجود زنده به دست می آید؛ نمک این دریاچه را به یکی از نادرترین نمک های جهان تبدیل کرده است.

با توجه به اهمیت و خواص بی نظیر این دریاچه و ارزش بالای آن به عنوان یک محصول طبیعی انتظار می رود کارخانه فرآوری این ماده باارزش در استان ساخته شود که هم بتوان از این نعمت خدادادی در راه درست و اصولی استفاده کرد و هم کمکی در جهت اشتغالزایی و  سودآوری اقتصادی برای استان باشد.

متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که از این نعمت خدادادی جهت یخ زدایی خیابان ها و جاده ها استفاده می شود؛ وقتی به راحتی می توان از این ماده غنی جهت ارزآوری و اشتغال زایی در استان استفاده کرد، چرا باید اینگونه آن را هدر داد؟؟؟

نمک این دریاچه می تواند منبع درآمد عظیمی برای استان باشد چرا که بررسی ها نشان میدهد که برای تولید نمک باید هزینه های بسیار هنگفتی پرداخت؛ اما این دریاچه بصورت خدادادی برای ما میلیاردها تن نمک بوجود آورده که لازم است با استفاده از روش های صحیح برداشت نمک و همچنین رعایت اصول زیست محیطی و بهره گیری از جنبه اقتصادی این ماده باارزش با ایجاد کارخانه های صنعتی فرآوری، بهره برداری آن به راحتی ممکن شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید