08:54|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مهر 1399 - 10:15
کد خبر: 15153
یادداشت

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

حضور دلالان در بخش کشاورزی آذربایجان غربی باعث عدم توسعه این بخش و بی میلی مردم برای حضور در این عرصه شده به طوری که اکنون حضور دلالان و اعمال نظر آنان بر قیمت ها باعث شده است که هم تولید کننده و هم مصرف کننده ضرر ببینند.
دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، متاسفانه نابسامانی توزیع و بازار محصولات کشاورزی سال‌هاست درآمد و دسترنج کشاورزان در این استان را به باد می‌دهد، کشاورزی که یک سال با تمام مشقت تولید کرده است، واسطه ها و دلالان، حاصل دسترنج آنها را یک شبه به بهای ناچیزی خریداری می‌کننند و همین مسئله باعث می‌شود انگیزه تولید در آنها کمرنگ شده و در مقابل، دلالی و واسطه گری به شدت توسعه یابد.

کشاورزان سالانه هزینه‌های زیادی را برای تهیه کود، سم، هرس، کارگر و آبیاری محصول پرداخت می‌کنند، اما زمان فروش و برداشت محصول مجبورند به نرخ بسیار پایینی محصولاتشان را به فروش برسانند.

متاسفانه دلالان بازار در تعیین قیمت پایین خرید محصولات کشاورزان از یک سو و نبود امکانات انبار و نگهداری برخی محصول تولیدی توسط کشاورزان از سوی دیگر، سبب شده کشاورزان ناچار به فروش محصولات تولیدی خود به دلالان بازار شوند که در این میان بیشترین سود نصیب  دلالان و واسطه ها می‌شود.

آذربایجان‌غربی با وجود پناسیل‌های بالای کشاورزی بخصوص در بخش تولید سیب به عنوان قطب اول تولید این محصول در کشور مطرح است که متاسفانه همه ساله با وجود افزایش تولید و کیفیت بالای محصولات نه تنها سودی عاید بخش کشاورزی استان نمی شود بلکه همین افزایش تولید به چالشی برای فروش آن تبدیل می‌شود.

این در حالی است که معیشت و اقتصاد بسیاری از مردم استان به صورت مستقیم از طریق تولید محصولات کشاورزی تامین می شود، اما هر سال بازار پس از تولید، به صرفه نبودن بازارهای تولید و فروش، پایین بودن قیمت نهایی محصول و نامشخص بودن صادرات و از همه مهم تر وجود دلالان و واسطه ها و سوء استفاده آنها از شرایط کشاورزان، بخش مهمی از چالش‌های کشاورزان استان به شمار می‌رود.

و در آخر اینکه مقابله با دلالان و حذف واسطه‌ها هر ساله جزو وعده‌های مدیران استانی است؛ اما متاسفانه در عمل هر روز شاهد رشد بی رویه این واسطه ها در استان هستیم که زمینه را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی مختل می کند و متاسفانه تا کنون اقدامات مسئولان برای مقابله با این پدیده به نتایج رضایت بخش و قابل قبولی نرسیده است.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید