16:10|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1399 - 10:41
کد خبر: 15063
یادداشت:

گلمانخانه، بندر فراموش شده ارومیه

بندرگلمانخانه در 20 کیلومتری شهرستان ارومیه قرار دارد و یکی از مهمترین بنادر دریاچه ارومیه بشمار می آید.
گلمانخانه، بندر فراموش شده ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهر ارومیه را میتوان یکی از ظرفیت های مهم و البته دست نخورده در حوزه گردشگری و توریسم دانست ولی چندین سال هست که از این ظرفیت ها بخوبی در این شهر استفاده نشده است.

یکی از این ظرفیت های مهم دریاچه ارومیه هست که یکی از بزرگترین دریاچه های شور جهان بشمار می آید که امروزه با بحران شدید کم آبی مواجه شده است.

دریاچه ارومیه دارای چند بندر می باشد که مهم ترین آنها بندر شرفخانه و بندر گلمانخانه می باشد.

بندر گلمانخانه در کنار روستایی به نام گلمانخانه واقع در ۲۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد که یکی از پررونق ترین بنادر دریاچه ارومیه بشمار می آمد.

بندر گلمانخانه از این نظر پررونق بود که در زمان های نه چندان دور با وجود پرآبی دریاچه گردشگران زیادی برای آب تنی و آب درمانی از سایر استان های کشور به این بندر مراجعه می کردند.

با رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا علاوه بر مسافران داخلی از کشور های همسایه ترکیه ، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان نیز گردشگر و توریست به این بندر می آمدند.

ولی امروزه این بندر به یک کویر بی روح تبدیل شده و با خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه این بندرمهم و پررونق دریاچه ارومیه به باد فراموشی سپرده شده است.

حمام ها و مکانهای اسکان گردشگران که سالیان سال است بدون استفاده مانده و قایق های تفریحی با ارزش که به گل نشسته و درب های آهنی کشتی ها و دیگر بقای بار ارزشی که به غارت رفته آن مکان را به یک متروکه تبدیل کرده است.

از این رو باید تدبیری برای این بندر مهم و بزرگ دریاچه ارومیه از سوی مسئولین ذیربط انجام شود تا دوباره شاهد رونق این بندر باشیم.

توجه به بندر گلمانخانه میتواند به دهکده ساحلی چی چست که در جوار این بندر افتتاح شده کمک زیادی بکند و گردشگران زیادی را پذیرا باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید