18:09|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1399 - 12:06
کد خبر: 14999
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با باریش:

آشنایی با کبد چرب و راه‌های پیشگیری از آن

با توجه به شیوع بالای بیماری کبد چرب و سوالات زیاد در این مورد به نکاتی در این مورد اشاره می‌کنم.
آشنایی با کبد چرب و راه‌های پیشگیری از آن

دکتر حدیث صبور، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی ، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه باریش نیوز در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش‌نیوز اظهار کرد: با توجه به شیوع بالای بیماری کبد چرب و سوالات زیاد در این مورد به نکاتی در این مورد اشاره می‌کنم.
 
دکتر صبور افزود: بیماری کبد چرب دارای دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم می‌شود کبد به طوری طبیعی دارای مقداری چربی است اما اگر میزان چربی کبد به بیش از 5-10 درصد وزن آن برسد فرد می‌تواند دچار کبد چرب شود.

وی گفت: کبد چرب الکلی می‌تواند در اثر مصرف طولانی مدت الکل و یا حتی در زمان بسیار کوتاه به صورت ناگهانی و حاد ایجاد شود.

دکتر صبور افزود: کبد چرب یکی از مثال‌های بیماری‌های وابسته به سبک زندگی مدرن است سبک زندگی مدرن با بی‌فعالیتی، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد فست فودها مشخص می‌شود. 

دکتر صبور به علل شایع ایجاد و تشدید کبد چرب اشاره و عنوان کرد: رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، کاهش وزن سریع بیش از یک کیلو گرم در هفته، جراحی‌های چاقی از هر نوع، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا از جمله عوامل شایع در ایجاد و تشدید کبد چرب به شمار می‌روند.

وی عنوان کرد: علایم و عوارض کبد چرب می‌تواند با نوشیدن الکل تشدید شود.

وی ادامه داد: تغذیه سالم نقش اساسی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد  بیش از 90 درصد افراد چاق و بیش از 50 درصد از افراد دارای دیابت به صورت پنهان یا آشکار دچار درجات متفاوتی از کبد چرب هستند.

دکتر صبور اضافه کرد: از مواردی که در جهت تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر کبد چرب می‌توان اشاره کرد تغذیه سالم، حفظ وزن در محدوده نرمال، ورزش مداوم ، وعده‌های غذایی منظم است.

وی گفت: بسیاری از افراد با وعده های غذایی نامنظم ، به عنوان مثال با حذف صبحانه دچار کبد چرب هستند.

 وی افزود: راهکار های آسان برای پیشگیری از کبد چرب به عنوان مثال جایگزینی نوشیدنی‌های سالم مانند دوغ بجای نوشابه‌ها و آب میوه‌های شیرین صنعتی و استفاده از ظروف سایز کوچک در هنگام صرف غذاست.

دکتر صبور در ادامه به دیگر مواردی که می‌تواند از ایجاد کبد چرب پیشگیری کند اشاره و افزود: غذاهای پرفیبر را جایگزین غذاهای فرآوری شده کنید، ریزه خواری نکنید، چربی‌های غیر اشباع مانند روغن کانولای ارزان قیمت راجایگزین روغن نباتی و روغن های حیوانی نمایید، مصرف شکر و نمک را تا حد امکان محدود کنید.

نشانی ارومیه، خیابان فردوسی، خیابان مولوی ۲ ، کلینیک بیمارستان میلاد.

شماره تماس 09057372751
31012960

این مطلب ادامه دارد...



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید