14:17|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 تیر 1399 - 09:58
کد خبر: 14675
روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با باریش:

وابستگی به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است

اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه‌های آنلاین پیدا می‌کند تا از این طریق بتواند با تنش‌ها و استرس‌های زندگی مقابله کند.
وابستگی به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است

سعید شعبانلو، روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در مورد اعتیاد کودکان و نوجوانان به فضای مجازی در ایام کرونا اظهار کرد: اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می‌توان پدیده‌ای رایج در زندگی‌های امروزی دانست.

وی گفت: در دسترس بودن اینترنت در دنیای امروز مزایای زیادی دارد و منجر به پیشرفت و تغییر الگوی زندگی بسیاری از خانواده‌های امروزی شده است.

شعبانلو افزود: علی‌رغم تمام مزایایی که استفاده از اینترنت، فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی فراهم کرده است، استفاده نادرست از آن می‌تواند تبعات و پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از اینترنت و فضای مجازی ماهیت آن را بهتر بشناسیم و اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب آن را به دست آوریم. 

این روانشناس در ادامه به تعریف اعتیاد به اینترنت اشاره و اظهار کرد: اعتیاد به اینترنت یکی از انواع اعتیاد رفتاری است که در آن فرد وابستگی شدیدی به اینترنت و استفاده از دستگاه‌های آنلاین پیدا می‌کند تا از این طریق بتواند با تنش‌ها و استرس‌های زندگی مقابله کند.

وی گفت: فعالیت در اینترنت روزانه بین 8 تا 10 ساعت یا بیشتر به ویژه زمانی که فرد برای انجام کارهای غیرضروری خود از آن استفاده می‌کند به عنوان اعتیاد شناخته می‌شود، این اعتیاد تعداد زیادی از افراد را در دنیا تحت تأثیر قرار داده است و شیوع آن در ایام در خانه ماندن کرونا، در کودکان و نوجوانان بیشتر است.

شعبانلو افزود: نکته مهم این است که اعتیاد به اینترنت تنها به ساعت‌هایی که فرد در اینترنت صرف می‌کند محدود نمی‌شود، بلکه این مسئله میزان زمانی رخ می‌دهد که فرد در اینترنت فعالیت‌های غیرضروری انجام می‌دهد و کنترلی بر آن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده آگاهانه و هدفمند از اینترنت از قبیل انجام تکالیف مدرسه، وظایف شغلی، کسب و کار و تحقیق جزء اعتیاد به اینترنت محسوب نمی‌شود.

این روانشناس به دلایل مختلف اعتیاد به اینترنت اشاره و تصریح کرد: هنوز هیچ دلیل مشخصی برای این مشکل مشخص نشده است اما متخصصین معتقدند که این شکل از اعتیاد به اینترنت نیز مانند سایر انواع اعتیاد می‌تواند ناشی از مشکلات درون روانی و ناتوانی در حل و فصل کردن آن‌ها باشد.

وی گفت: برای مثال در بسیاری از موارد افراد به دلایلی مانند افسردگی، اضطراب و یا برای فرار از موقعیت‌های ناخوشایند و واقعیت‌های زندگی به استفاده افراطی از اینترنت روی می‌آورند.

وی علائم و نشانه‌های اعتیاد به اینترنت را بیان کرد و افزود: گذراندن زمان بیش از حد در اینترنت، مشغولیت ذهنی بیش از حد برای استفاده از اینترنت، ناتوانایی در کنترل کردن میزان استفاده، بی‌قرار بودن در زمان عدم دسترسی از جمله نشانه‌های اعتیاد به اینترنت است.

وی به پیامدهای اعتیاد اینترنتی نیز اشاره و افزود: کسی که به اینترنت اعتیاد دارد از زندگی باز می‌ماند  تمام وقت فرد معتاد صرف بازی کامپیوتری یا چرخیدن در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

شعبانلو ادامه داد: افراد معتاد به اینترنت معمولا افرادی تنها هستند که به خاطر استفاده بیش از حد از اینترنت تنها‌تر هم شدند، آن‌ها روابط معنادار زندگی خود را از دست می‌دهند این افراد از نظر مالی نیز دچاری مشکلات عمده‌ای می‌شوند.

این روانشناس و مشاور خانواده و روان درمانگر کودکان و نوجوانان در پایان تصریح کرد: از طرفی بخاطر صرف وقت زیاد در اینترنت فرد بسیاری از فرصت‌ها و موقعیت‌های خود را از دست می‌دهد و از طرف دیگر بخاطر انجام انجام کارهایی مانند خرید اینترنتی و قمار اینترنتی با ضررهای مالی بسیاری مواجه می‌شود نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد بین اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر با خود تنظیمی عاطفی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد.  
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید