05:47|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1399 - 10:39
کد خبر: 14605

سایه کرونا بر آذربایجان‌غربی سنگینی می‌کند

آذربایجان‌غربی با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هفته‌های اخیر در شرایط بحرانی و قرمز قرار گرفته و ظاهرا راهبرد جدیدی هم برای خروج از این موضوع وجود ندارد.
سایه کرونا بر آذربایجان‌غربی سنگینی می‌کند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، ویروس کرونا بیش از 5 ماه است که مهمان ناخوانده کشور شده است گرچه در ابتدا راهکارهای جدی تری از سوی مسئولین همچون محدودیت‌های رفت و آمد، تعطیلی کسب و کارهای پرخطر و قرنطینه خانگی برای جلوگیری از شیوع این ویروس در استان‌های مختلف از جمله آذربایجان‌غربی برقرار شد، اما این روزها عادی انگاری وضعیت از سوی مردم و مسئولین این استان را در وضعیت وخیم از نظر سلامت قرار داده است.

آمار مبتلایان در استان هر روز افزایش می‌یابد تا جایی که روز گذشته در چند شهرستان آذربایجان‌غربی از جمله بوکان، مهاباد، پیرانشهر و چایپاره کسب و کارهای پرخطر را به تعطیلی می‌کشاند.

با اینکه وضعیت ارومیه با وجود آمار بالای مبتلایان حال خوشی نسبت به دیگر شهرهای استان ندارد ولی هنوز خبری از محدودیت‌هایی که درمانگر باشد نیست و تنها به تعطیلی بوستانها و پارکها برای جلوگیری از تجمع مردم در این امکان بسنده شده، این در حالی است که معاون وزیر بهداشت به صراحت عنوان کرده که مسافرت‌ها و برگزاری جشن‌ها بعد از عیدفطر یکی از عوامل اصلی در انتشار فزاینده ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی است.

به گفته متخصصان داخلی و خارجی چهره کرونا خشن‌تر شده و با کسی هم تعارف و شوخی ندارد اما با این حال هنوز آذربایجان‌غربی در تب درگیری با این ویروس می‌سوزد و علاجی برای تعدیل این وضعیت وجود ندارد.

به نظر می‌رسد اگر روند به همین روال پیش رود و بی‌توجهی‌های عمومی از سوی مردم و مسئولین نسبت به این ویروس ادامه دار باشد باید منتظر خسارت‌های جبران ناپذیر اجتماعی، اقتصادی و حتی روانی بر پیکره این استان باشیم.

ایجاد محدودیت برای رفت و آمدهای برون شهری، تصمیم قاطع برای نظارت و برخورد جدی به برگزاری جشن‌ها در امکان مختلف، بهره‌گیری تمام قد از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل کاری است که می‌توان به جای جلسات نمایشی به صورت عملی برای کنترل ویروس کرونا از سوی مسئولین در استان انجام شود.

البته کسی منکر خسارت‌های اقتصادی ناشی از ایجاد برخی از محدودیت‌ها برای کسب و کارها و مشاغل نیست ولی به استناد گفته متخصصان بهداشت جهانی ماهیت این ویروس انتشار سریع و همه‌گیری بسیار بالا است و مهار آن با بی‌تفاوتی‌های اجتماعی میسر نمی‌شود.  

ناگفته نماند که استفاده از ماسک قرار است از 15 تیرماه جاری حضور در اماکن مختلف اجباری شود و به کسانی که بدون ماسک مراجعه کنند خدمات عمومی ارائه نشود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید