13:57|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1399 - 11:05
کد خبر: 14519
یادداشت:

ثروت پنهان در دل دومین دریاچه شور جهان

آرتمیا ثروتی سرخ در دل دریاچه ارومیه است که در صورت استفاده از ظرفیت این موجود می‌توان به شکوفایی اقتصاد آذربایجان‌غربی کمک کرد.
ثروت پنهان در دل دومین دریاچه شور جهان

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، دریاچه نمک ارومیه یکی از منابع ثروتمند آرتمیا در سطح جهان به شمار می‌رود.  
 
آرتمیا جانداری سخت‌پوست است که در آب‌های شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه نیز یکی از منابع غنی این جاندار سخت‌پوست است. 

رئیس پژوهشکده آرتمیا در دانشگاه ارومیه می‌گوید آرتمیا تحمل ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم نمک در یک لیتر آب را دارد و تحمل شوری برای این‌گونه میگو، بیش از موجودات دیگر است.

این در حالی است که در سال 1397 آرتمیای دریاچه ارومیه حتی تا حدود ۳۵۰ گرم نمک در یک لیتر آب شور را هم تحمل کرد که یک رکورد بود و نشان می‌دهد این جاندار سخت پوست با شوری بالا سازگار بوده است.

اما براساس تحقیقات علمی با افزایش شوری آب، ‌فعالیت فیزیولوژیک آرتمیا و تولید مثل این‌گونه آبزی کاهش می‌یابد.

در جهان بیش از 2 هزار تن سیست آرتمیا معامله می‌شود و از خود آرتمیا و یا سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم‌تنان استفاده می‌شود که این امر نشان از ثروت غنی این موجود دریایی است.

با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و حال خوش دریاچه ارومیه، حجم آرتمیا نیز در سطح آب این دریاچه افزایش یافت اما با گرم شدن هوا، مرگ آرتمیا در دریاچه ارومیه آغازمی‌شود و می‌توان گفت تبخیر آب و افزایش شوری بیش از حد آب دریاچه ارومیه نقش اساسی در مرگ آرتمیا دارد.

براساس تحقیقات علمی بر روی آرتمیا، سیست یا همان تخم آرتمیا حتی تا 100 سال هم زنده می‌ماند تا شرایط برای شکوفایی آن فراهم شود.

چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اعلام کرد اگر دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خود برسد نیاز کشور به آرتمیا تأمین و می‌توان از آرتمیای ارومیه بهره‌برداری کرد.

در حال حاضر آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه را می‌توان به عنوان طلای سرخ دریاچه ارومیه عنوان کرد و از ظرفیت بالقوه آن در رشد و توسعه اقتصادی استان بهره برد.

اگر عملیات احیای دریاچه ارومیه قوت بگیرد و سطح آب دریاچه تا حد قابل قبولی افزایش یابد، ماندگاری آرتمیا در این مکان بیشتر شده و می‌توان از پتانسیل این موجود زنده در دریاچه ارومیه استفاده کرد.

متاسفانه استفاده از ظرفیت آرتمیا در دریاچه ارومیه مغفول مانده و این‌طور که مشاهده می‌شود اقدامات قابل توجهی در راستای حفظ این ثروت طبیعی صورت نمی‌گیرد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید