20:59|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399 - 08:55
کد خبر: 14499
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش:

آذربایجان‌غربی 164 هزار هکتار اراضی حساس به فرسایش بادی دارد

منطقه بورالان ماکو و مناطقی از حاشیه دریاچه ارومیه دو منطقه آذربایجان‌غربی هستند که اراضی حساس به فرسایش بادی دارند.
آذربایجان‌غربی 164 هزار هکتار اراضی حساس به فرسایش بادی دارد

هادی قاسمی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، اظهار کرد: در سطح کشور از مجموع ۱۶۴ میلیون هکتار اراضی ملی، ۳۲ میلیون هکتار بیابان، ۸۵ میلیون هکتار مرتع و ۱۴ میلیون هکتار جنگل وجود دارد که ۲۰ ٪ از سطح اراضی ملی کشور اراضی بیابانی است.

وی افزود: در دو منطقه آذربایجان‌غربی، یکی شمال استان شهرستان ماکو ناحیه بورالان به مساحت 64 هزار هکتار و دومی در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت تقریبی یکصدهزار هکتار بر اثر عقب‌نشینی آب دریاچه ارومیه اراضی حساس به فرسایش بادی به وجود آمده است.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه کانون‌های بحرانی آذربایجان‌غربی در کدام مناطق واقع شده، عنوان کرد: کانون‌های بیابانی استان در تیزخراب جبل (ارومیه) کنگرلو (سلماس) قلعه بزرگ وآغداش (میاندوآب) محمدیار نقده، بورالان ماکو در ۵ شهرستان شناسایی شده و مساحت مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در این استان برابر 26 هزارو 81 هکتار است که 24 هزارو 66 هکتار این سطح در منطقه برداشت و 2 هزارو 15 هکتار در منطقه رسوب گذاری واقع شده است.

قاسمی در ادامه به مجموعه اقدامات اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در مقابله با پدیده بیابان‌زایی اشاره و اظهار کرد: فعالیت‌های این اداره کل در راستای مقابله با گردوغبار در چندین مرحله صورت می‌گیرد یکی از این اقدامات انجام فعالیت‌های مطالعاتی است.

وی گفت: مطالعات مقابله با فرسایش بادی و گردوغبار در حاشیه دریاچه ارومیه به مساحت ۱۵۰هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی صورت گرفته است همچنین مطالعات ذکر شده در منطقه جبل آذربایجان‌غربی به مساحت 7 هزارو 400 هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مطالعه شناسایی کانون‌های بحرانی استان به مساحت ۲۶هزار هکتار انجام شده اضافه کرد: در انجام فعالیت‌های پژوهشی، بررسی تاثیر فناوری‌های بیومکانیک و بیومهندسی در استقرار و مراحل رشد گونه‌های مناسب گیاهی به منظور کنترل فرسایش بادی همچنین استفاده از روش‌های مایکوریزایی به منظور استقرار گونه‌های گیاهی برای کنترل گردوغبار حاشیه دریاچه ارومیه نیز در دست اقدام است.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

معصومه
1399/03/27 - 10:02

سلام من دوست دارم ازاین زمینهای منابع طبیعی دراختیارداشته باشم ودرخت بکارم وآبادکنم لطفاراهنمایی کنیدجناب آقای قاسمی