00:36|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1399 - 12:17
کد خبر: 14486

ناکجاآباد سرنوشت سیب آذربایجان‌غربی

هر ساله بخش زیادی از سیب تولید شده در آذربایجان غربی علیرغم مرغوبیتی که دارد به خاطر نبود برنامه ریزی‌های مشخص برای عرضه به موقع در بازار حیف و میل می‌شود و باید دید امسال قرار است سرنوشت این سیب‌ها به کجا ختم شود.
ناکجاآباد سرنوشت سیب آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی به سبب شرایط مساعد جغرافیایی که دارد یکی از قطب های مهم در تولید محصولات کشاورزی و باغی مانند سیب و انگور است.

سالانه نزدیک به یک میلیون تن سیب در انواع مختلف از باغات سطح آذربایجان غربی برداشت شده و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود اما همیشه سرنوشت سیب های این استان به جاهای خوبی مانند مغازه های لوکس داخلی و خارجی ختم نشده است.

تلنبار شدن هزاران کیلو سیب درختی در کنار جاده‌های استان از جمله صحنه‌هایی است که هر سال کشاورزان و باغداران پس از چندمین ماه رنج و زحمت و تحمل هزینه های کلان باردهی درختان میوه با آن روبرو می شوند.

به گفته رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی امسال نیز قرار است نزدیک به یک میلیون تن سیب درختی از باغات ارومیه برداشت شود حال این سوال پیش می آید که آیا متولیان بخش کشاورزی و صادرات تولیدات مرتبط با این حوزه امسال بت توجه به شرایط ایجاد شده و محدودیت‌های موجود برای صادرات برون مرزی چاره ای برای عرضه این مقدار سیب تولید شده در استان کردند و زمینه های صادرات برای سیب ارومیه فراهم شده و بازارهای هدف بین المللی درباره این میوه بهشتی که جزو سرمایه های استانی است مشخص شده است.

متولیان بخش کشاورزی استان بد نیست بدانند اگر از امروز به فکر چاره‌ای برای فروش و عرضه سیب تولید شده باغات استان در بازارهای داخلی و بین‌المللی آنهم با قیمت‌های مناسب نباشد باز باید مانند سالهای گذشته شاهد حیف و میل شدن هزاران تن سیب کشاورزی در کنار جاده ها و یا در سردخانه ‌باشیم و یا در خوش بینانه‌ترین حالت به واسطه دلالی‌ها با قیمت های اندک روانه کارخانه‌های کنستانتره شود.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید