09:51|سه شنبه, اردیبهشت 18 ,1403
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 09:54
کد خبر: 14430
وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با باریش‌:

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تصویب شد

متعاقب تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیزی در 23 اردیبشهت ماه جاری توسط مجلس شورای اسلامی 7 خردادماه قانون فوق مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تصویب شد

نجات علی‌پور وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌و گو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز اظهار کرد: مجازات حبس بسیاری از جرائم تعزیری از جمله ضرب و جرح عمدی، آدم‌ربایی، تخریب عمدی، توهین، افترا به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد.

وی افزود: وفق تبصره ۶ الحاقی به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ کلیه حبس‌های ابد مقرر در قانون به جز حبس ابد حدی به حبس تعزیری درجه یک تبدیل شدند.

علی‌پور بیان کرد: با اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تعدادی از جرایم غیرقابل گذشت به جرائم قابل گذشت تبدیل شدند از جمله می توان به  جرائم کلاهبرداری،انتقال مال غیر و سرقت اشاره کرد که تحت شرایطی به جرائم قابل گذشت تبدیل شدند و مجازات جرائم قابل گذشت نیز تقلیل یافت.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در مبحث مربوط به تعدد و تکرار جرم نیز تغییراتی مساعد به حال متهم اعمال شد و دامنه حبس های تعزیری در استفاده از نظام نیمه آزادی و سامانه نظارت سیستم الکترونیکی گسترش یافت.

وی اظهار کرد: قاضی در تخفیف مجازات اختیارات بیشتری خواهد داشت و اینکه دادگاه باید در صدور حکم تعزیری جهت‌های توجیه کننده خود را مبنی بر حکم به بیش از حداقل مجازات مقرر را ذکر کند.

علی‌پور تاکید کرد: در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور در صورت همکاری موثر مرتکب در کشف جرم و شناسایی سایر متهمان تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است.

وی افزود: این طرح که با هدف کاستن از جمعیت کیفری زندانها و صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به اداره زندانها تدوین شده است به نظر می‌رسد بعد از گذشت ۱۵ روز از تاریخ انتشار در روزنامه رسمی موجبات طرح پرونده‌های زیادی را در اجرای بند ب ماده ۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ را به منظور اصلاح حکم و تخفیف مجازات از اجرای احکام به دادگاه‌های صادرکننده حکم قطعی را فراهم کند.

وکیل پایه  یک دادگستری در پایان گفت: به موجب بند ب ماده فوق چنانچه مجازات جرمی به موجب قانون جدید تخفیف یابد قاضی اجرای احکام موظف است حتی بعد از صدور حکم قطعی و در مرحله اجرا نیز اصلاح آن را از دادگاه صادرکننده حکم قطعی تقاضا کند ناگفته نماند محکوم علیه خود نیز می تواند از دادگاه تخفیف مجازات را طبق قانون جدید تقاضا کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید