17:58|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1399 - 11:26
کد خبر: 14425
مدیر نظارت فرآورده‌های داروئی معاون غذا و داروی آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

کمبود انسولین در آذربایجان‌غربی در حال پیگیری است

طی چند هفته اخیر با مشکل کمبود یک سری از اقلام انسولین از جمله انسولین قلمی و پر مصرف خارجی مواجه بودیم که به طور جدی موضوع از سوی مسئولین سازمان غذا و دارو در دست پیگیری است.
کمبود انسولین در آذربایجان‌غربی در حال پیگیری است

فاطمه آقازاده، مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: در هفته‌های اخیر کمبود انسولین قلمی که جزو داروهای وارداتی است، موجب نگرانی بیماران دیابتی در استان شده است؛ به طوری که نمی‌توانند انسولین قلمی مورد نیاز را به راحتی تهیه کنند.

وی در مورد علت کمبود داروی انسولین قلمی در بازار و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه افزود: طی چند هفته اخیر با مشکل کمبود یک سری از اقلام انسولین از جمله انسولین قلمی و پر مصرف خارجی novorapid مواجه بودیم که کمبود سراسری بوده و در نهایت در آذربایجان‌غربی نیز کمبود آن محسوس است که به‌طور جدی موضوع از سوی مسئولین سازمان غذا و دارو در دست پیگیری است.

این مسئول خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت غذا و دارو  مشکل در حال رفع است و طی هفته جاری تعداد محدودی از این دارو بصورت سهمیه از سوی سازمان غذا و دارو به این استان اختصاص یافته که به تدریج در داروخانه‌های معین استان توزیع می‌شود.

آقازاده عنوان کرد: به منظور تامین نیاز بیماران استان در مرحله اول در اواخر هفته گذشته تعدادی از این داروها در سطح استان توزیع شده و مرحله دوم در حال توزیع است.

وی افزود: به علت کمبود مقطعی و کشوری، توزیع در سطح همه داروخانه‌ها امکان پذیر نبوده و به جهت کنترل و نظارت دقیق بر نحوه توزیع، مقرر شد که این تعداد در بین تعداد محدودی از داروخانه‌های منتخب توزیع گردد. که در صورت رفع کمبود مجددا توزیع آن در کلیه داروخانه‌ها صورت می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: شهروندان برای اطلاع از لیست داروخانه‌های معین در کلیه نقاط استان می‌توانند از ساعت 8 صبح الی 20 عصر با شماره تلفن رایگان 190 تماس بگیرند و از داروخانه‌های معین مطلع گردند تا بدون اتلاف وقت داروی مورد نیاز را تهیه کنند.

آقازاده به بیماران دیابتیک توصیه کرد: تا زمان تامین کامل انسولین قلمی مورد استفاده خود (novorapid) از سایر برندهای انسولین مثل apidra و یا از انسولین‌های تزریقی تولید داخل که به وفور در بازار موجود است با مشورت پزشک معالج استفاده نمایند.

وی همچنین در مورد اظهارات شهروندان در خصوص اثر برندهای جایگزین گفت: انسولین‌های با برند جایگزین نیز مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده و در خصوص اثربخشی این داروها هیچ نگرانی وجود ندارد.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی در پایان به بیماران دیابتیک توصیه کرد در خصوص تعویض برند دارویی و تنظیم میزان دوز دارویی مصرفی حتما با پزشک معالج مشورت نمایند همچنین در همین راستا و در ادامه پیگیری‌های این معاونت جهت رفع مشکل و تامین انسولین مورد نیاز بیماران در مورخه 10 خرداد جلسه‌ای با حضور معاون غذا و دارو و نماینده انجمن داروسازان ارومیه و کارشناسان مربوطه در سالن شورای این معاونت تشکیل شد و پیشنهاداتی در رابطه با رفع کمبود و چگونگی توزیع انسولین به تصویب اعضا رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید