13:48|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1399 - 10:30
کد خبر: 14423
یادداشت:

کشاورزی آذربایجان‌غربی و چالشی به نام بازارهای هدف

ظرفیت آذربایجان غربی در تولید گونه‌های مختلف محصولات کشاورزی این استان را به قطب مهم در این بخش تبدیل کرده اما چه سود که هنوز شناسایی بازارهای هدف آنهم به موقع برای عرضه تولیدات استان با چالش جدی روبرو است.
کشاورزی آذربایجان‌غربی و چالشی به نام بازارهای هدف

 سرویس اقتصادی باریش نیوز، شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی به دلیل اقلیم خاص جغرافیایی و شرایط آب و هوایی معتدل تنوع خاصی در کشت، تولید و برداشت محصولات مختلف کشاورزی دارد.

هر یکی از شهرهای آذربایجان غربی از شمال تا جنوب استان مهد کشت گونه های مهمی از محصولات کشاورزی است که هر ساله در تناژ بسیار بالایی تولید و روانه بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌‌شود.

سردشت سرزمین انگورهای سیاه، ارومیه دیار سیب و انگور، شمال استان چشم انداز مزارع خوش رنگ گندم و کلزا، خوی دنیای آفتاب گردانها، اشنویه سرزمین یاقوت‌های سرخ و نقده مهد تولید چغندرقند در کنار هم اطلسی دیدنی از محصولات کشاورزی  را در آذربایجان غربی به تصویر می‌کشد.

ماه آخر بهار و روزهای داغ تابستان در آذربایجان غربی فصل پرتلاش کشاورزان استان برای به ثمر رساندن محصولات است اما نتیجه این همه تلاش و انتظار زمانی می تواند به کام مردم استان شیرین شود که بسترهای فروش محصولات آنهم به قیمت های واقعی در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

این روزها اشنویه سخت در تکاپوی برداشت محصولی است که می توان آن را یاقوت سرخ استان دانست و به گفته مسئولان قرار است بیش از یک هزار تن گیلاس شیرین این شهر روانه بازار شود.

گرچه در سال گذشته بیش از 1300 تن گیلاس در اشنویه برداشت شد تا اینگونه این شهر در آذربایجان غربی با محصول ریز اما شیرین پایتخت تولید گیلاس در کشور شود اما مسئولان این شهرستان شرایط آب و هوایی در زمان گل دهی را دلیل عمده کاهش میزان برداشت در مقایسه با پارسال عنوان می‌کنند.

حال که سطح زیر کشت گیلاس در استان به 380 هکتار رسیده، این سوال از مسئولین استانی و کسانی که در صدر امور کشاورزی قرار دارند، مطرح می‌شود که با توجه به شرایط امسال که کرونا بر بازارهای مختلف حاکم کرده، بازهم زمینه صادرات محصولات کشاورزی مهمی چون گیلاس به بازارهای خارجی فراهم می‌شود و آیا رایزنی‌ها و تدابیر لازم برای عرضه به موقع محصول در بازارهای هدف اندیشیده شده است؟

البته تنها محصول گیلاس در آذربایجان غربی نیست که باید مسئولین استانی برای عرضه آن از امروز به فکر بازارهای تجاری باشند بلکه جغرافیای آذربایجان غربی خوشبختانه این استان را سرزمین زیبایی از تنوع محصولات کشاورزی مانند سیب، انگور، تخم آفتاب گردان و غیره کرده است اما تجربه سال گذشته کشاورزان در فروش محصول گوجه فرنگی که روزها روی دستشان باد کرد و در نهایت سهم بزرگی از آن خوراک دام شد نشان می دهد که در زمینه رایزنی ها برای فروش تولیدات کشاورزی استان هنوز پای کمیتمان لنگ است.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید