18:19|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1399 - 11:27
کد خبر: 14394

بار شیرین ارومیه در نیمه راه ماند

هندوانه صادراتی ارومیه که به مقصد ترکیه بارگیری شده بود پس از گذشت بیش از دو هفته هنوز در نیمه راه مانده و خیال به مقصد رسیدن را ندارد.
بار شیرین ارومیه در نیمه راه ماند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، قوانین اخیر وضع شده در کشور ترکیه برای ورود محصولات کشاورزی مشکل صادرکنندگان این محصولات را که بیشتر از آذربایجان غربی و شهر ارومیه است، دو چندان کرده است.

گرچه اتاق‌های بازرگانی و مسئولین ارشد کشوری از طریق همتایان ترکیه‌ای در حال بررسی و حل مشکل هستند اما پیام‌ها و تصاویری که از چند روز گذشته در رسانه‌های اجتماعی در این خصوص منتشر می‌شود، گویای آن است که این مشکل همچنان به قوت خود برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی از جمله هندوانه برای تجار ایرانی وجود دارد.

گفتنی است با افزایش ناگهانی تعرفه واردات هندوانه در ترکیه، بیش از هفت هزار تن هندوانه صادراتی ایران که بیشتر از آذربایجان غربی است، در این کشور بلاتکلیف مانده و قیمت تمام‌ شده این محصول برای فروش در بازار ترکیه بیش از قیمت خرید شده است.

آذربایجان غربی در اواسط اردیبهشت ماه با تلمبار شدن بیش از 3 هزار تن هندوانه‌ای روبرو شد که در جنوب کشور کشت و به ارومیه جهت صادرات به ترکیه منتقل شده بود اما این میزان محصول پس از 15 روز بلاتکلیفی در میدان میوه و تره بار ارومیه بالاخره با تصمیم مسئولان توسط 15 واگن حمل هندوانه در اختیار صادرات قرار گرفت و از طریق سلماس بارگیری و به ترکیه منتقل شد.

اما به ظاهر این پایان ماجرای صادرات هندوانه در ارومیه نیست چراکه افزایش یکباره نرخ تعرفه وارداتی توسط کشور ترکیه از 100 دلار به 300 دلار محصولات کشاورزی صادرکنندگان هندوانه از ایران بیش از دو هفته است که در شهرهای مرزی این کشور سرگردان کرده است.

یکی از مولفه‌های که می تواند جهش تولید را در معنای واقعی کلمه به تحقق نزدیک کند فراهم بودن شرایط پذیرش بازارهای هدف در آن سوی مرزها است که شاید بتوان با دیپلماسی فعال و البته به موقع بسیاری از ضررهای ناشی از تصمیمات ناگهانی تعرفه ای که هم متوجه کشاورز، صادرکننده و در نهایت استان می‌شود، جلوگیری کرد.

آذربایجان غربی با برخورداری از پتانسیل بسیار قوی و بالقوه در حوزه تولید محصولات کشاورزی در حوزه صادرات این محصولات باید از ابزارهای دیپلماسی قوی و کارآمد تری برخوردار باشد تا در مواقع نیاز و با مداخله به موقع در حل مشکل از خسارت‌ها و تبعات بعدی آن برای فعالین در این صنعت بکاهد .


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید