16:07|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1399 - 10:31
کد خبر: 14286
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌ غربی در گفت‌و‌گو با باریش:

14 میلیون دلار صنایع دستی آذربایجان‌ غربی صادر شد

در یک سال گذشته ارزش ریالی صادرات صنایع دستی آذربایجان غربی به بیش از 14 میلیون دلار رسید.
14 میلیون دلار صنایع دستی آذربایجان‌ غربی صادر شد

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی، در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با اعلام این خبر گفت: همچنین در این مدت برای ایجاد فرصت‌های فروش و معرفی صنایع دستی استان 35 بازارچه و نمایشگاه در سطح استان برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در ارومیه، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مهاباد و تکاب از جمله این نمایشگاه‌ها است که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان همراه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین در سال 98 نمایشگاه قرآن و عترت در آثار صنایع دستی و نمایشگاه ملی فجر صنایع دستی از جمله دیگر نمایشگاه‌های حوزه صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی بوده است.
جباری عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه بازرگانی و صادرات صنایع دستی استان راه‌اندازی دائمی بازارچه صنایع دستی در ارومیه است که سال گذشته این امر محقق شد.

این مسئول همچنین با بیان اینکه در سال گذشته 700 پروانه تولیدی صنایع دستی به صورت انفرادی و کارگاهی در استان صادر شده است، تصریح کرد: در سال گذشته دوره‌ های آموزش عمومی برای یک هزار نفر و همچنین دوره‌ های آموزش ویژه شاغلین برای 300 نفر برگزار شده است.

جباری ادامه داد: این دوره‌ها در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی و حفظ شغل‌های موجود در حوزه صنایع دستی برگزار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی ادامه داد: در سالی که گذشت همچنین چندین نشست تخصصی در جهت ارتقای دسته‌بندی و تجاری‌سازی صنایع دستی اقدام شده است.

این مسئول با اشاره به ساخت چهار فیلم مستند آموزشی صنایع دستی و پخش آن از طریق رسانه ملی در طول سال 98 تصریح کرد: چاپ و توزیع بروشورهای ترویجی و اقلام ترویجی دیگر از جمله اقدامات در بخش توسعه و ترویج صنایع دستی است.

جباری با اشاره به ثبت رشته نساجی سنتی، نمد مالی و ریزه‌کاری چوب ارومیه در فهرست میراث ناملموس خاطرنشان کرد: تلاش در زمینه احیای رشته منسوخ شده نساجی سنتی و نمدمالی و دریافت ۱۳ نشان ملی مرغوبیت توسط هنرمندان صنایع دستی استان از جمله اقدامات ترویجی ادارهکل میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی است.

این مسئول همچنین ادامه داد: در سال 98 تسهیلات کم‌بهره به ارزش 50 میلیارد ریال در اختیار تولیدکنندگان صنایع دستی استان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در پایان تصریح کرد:  سال گذشته از 500 کارگاه تولیدی فعال در سطح استان بازدید به عمل آمده و 22 کارگاه موفق به دریافت گواهی کیفیت شده‌اند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید