17:41|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1399 - 11:50
کد خبر: 14282
باریش گزارش می‌دهد:

فلامینگوها، مهمان بهاری دریاچه ارومیه

فلامینگوها همه ساله با آغاز فصل بهار به دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کنند و با حضور در اطراف نگین فیروزه‌ای آذربایجان جلوه زیبایی به این منطقه می‌بخشند.
فلامینگوها، مهمان بهاری دریاچه ارومیه

سرویس سیاسی باریش‌نیوز، پارک ملی دریاچه ارومیه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم و پارک بین‌المللی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

سال 1346 دریاچه ارومیه که بزرگترین دریاچه نمک ایران و دومین دریاچه آب شور جهان است به همراه جزایر کوچک و بزرگ آن به غیر از جزیره اسلامی در فهرست مناطق حفاظت شده قرار گرفت.

از میان جانداران و گونه‌های شاخص جانوری در پارک ملی دریاچه ارومیه می‌توان به 23 گونه پستاندار از جمله گوزن زرد ایرانی، قوچ‌و‌میش ارمنی اشاره کرد که در جزایر این پارک ملی به چشم می‌خورند.

وجود 115 گونه از پرندگان مختلف در این پارک ملی نیز تنوعی بی نظیری به طبیعت آن بخشیده است.

فلامینگو، پلیکان، تنجه، اردک سرحنایی، از جمله پرندگانی هستند که در پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند.

فلامینگوهای دریاچه ارومیه جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است و همه ساله با آغاز فصل بهار مهمان دریاچه ارومیه می‌شوند.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در ۲۳ فروردین ماه از بازگشت فلامینگوها به دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد که تخم‌گذاری و آشیانه‌سازی آنان نیز تا پایان فصل بهار تداوم دارد.

این مسئول در مورد مدت زمان زیست فلامنیگوها در دریاچه ارومیه را تا پایان فصل پاییزعنوان کرد که پس از آن به علت کمبود غذا و هوای سرد زمستان‌ به مناطق گرمسیر جنوب کشور مهاجرت می‌کنند. 

یوسفی به مهاجرت سال گذشته فلامینگوها به دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فلامینگو به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به علت بارندگی‌های مطلوب، میزان مهاجرت به همین میزان باشد. 

غذای فلامینگوها از آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه و حشرات ریز موجود در آب دریاچه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند.  

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی زیستگاه اصلی فلامینگوها را تالاب‌های سولدوز و حسنلو در شهرستان نقده، کانی‌برازان در مهاباد و پارک ملی دریاچه ارومیه  عنوان و اظهار کرد که فلامینگوها سالی یک بار جفت‌گیری می‌کنند و لانه‌ای گلی برای تخم‌گذاری می‌سازد.

فلامینگوها در فصل پاییز از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان است.  

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهم‌ترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید