22:36|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 06 اردیبهشت 1399 - 11:43
کد خبر: 14235
یادداشت:

اما و اگرهای رسیدن دریاچه ارومیه به روزهای خوش

با وجود اینکه طرح و پروژه‌های متعددی در سالهای اخیر برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده اما بازگشت نگین فیروزه‌ای آذربایجان به روزهای گذشته خوش هنوز اما و اگرهایی دارد.
اما و اگرهای رسیدن دریاچه ارومیه به روزهای خوش

سرویس سیاسی باریش‌نیوز، یکی از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه انتقال آب از رودخانه زاب به سمت دریاچه ارومیه است که این اقدام به منظور جلوگیری از خشک شدن نگین فیروزه‌ای آذربایجان انجام می‌پذیرد.

آبان ماه سال گذشته رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۳۰.۵ کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه حفر شده است، گفت: حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی‌ مانده است تا این طرح به اتمام و بهره‌برداری برسد.

فرهاد سرخوش در همان آبان ماه سال گذشته با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت، برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و نقش آن در افزایش تراز آب این جاذبه طبیعی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سالانه یک متر تراز دریاچه افزایش یابد.

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی در اردیبهشت سال جاری با اشاره به اینکه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه در حال حاضر 89 درصد پیشرفت دارد، اظهار کرد: تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه دی‌ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 شهریاری در حاشیه بازدید از مراحل احداث تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه گفت: دولت تدبیر وامید برای احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم اهتمام جدی دارد که این تلاش‌ها نیز ستودنی است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این راستا تلاش‌های بسیار مطلوبی صورت گرفته و هم‌اکنون تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه از پیشرفت 89.33درصدی برخوردار است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون برای پروژه عظیم انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه بیش از یک‌هزار و 200 میلیارد تومان هزینه شده که اگر با هزینه‌های امروزی محاسبه شود بیش از 8 هزار میلیارد تومان دولت برای این پروژه اعتبار تخصیص داده است.

وی با اشاره به پیگیری جدی رئیس جمهور برای اتمام این پروژه تصریح کرد: با توجه به تخصیص منابع صورت‌گرفته، کل پروژه از پیشرفت 87.50درصدی برخوردار بوده و دی ماه امسال با اتمام تونل، نزدیک به 600 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه می‌رسد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در اواخر دهه 80 در معرض خشک شدن قرار گرفت و این امر باعث شد تا ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف احیای دریاچه تشکیل شود و اقدامات و طرح‌های زیادی برای حیات دوباره دریاچه ارومیه طرح ریزی شد.

با وجود اینکه طرح و پروژه‌های عظیمی برای احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته شد اما خروجی قابل توجهی از سوی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه مشاهده نشد.

در طی دو سال اخیر بارش‌های قابل توجه باران و همچنین بهره برداری از برخی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، و انتقال آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه، نگین فیروزه‌ای آذربایجان جان دوباره گرفت هم اکنون نیز روند مطلوبی را طی می‌کند که امیدواریم با تدابیر و مدیریت صحیح حال خش دریاچه ارومیه روز به روز بهبود یابد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید