20:18|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1399 - 09:39
کد خبر: 14143
به بهانه گرامیداشت روز جوان:

نسل جوان؛ کلید طلائی برای شکوفایی و رشد جامعه

در سال جدید که به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده است استفاده از ظرفیت و پتانسیل نسل جوان در این زمینه تا حد زیادی میتواند در رشد و شکوفایی جامعه تاثیر گذار باشد.
نسل جوان؛ کلید طلائی برای شکوفایی و رشد جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یازدهم شعبان، ولادت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان روز جوان نام گذاری شده است.

قرآن، پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) دوران جوانی را يكی از نعمت های خوب الهی و از سرمايه های بزرگ سعادت در زندگی بشر شناخته اند.

دوران جوانى بهترین و حساس ‌ترین دوره زندگی انسان است که می توان سرنوشت خویش را در آن رقم زد؛ چرا که قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل می ‌گیرد و آینده او هم بر همین اساس رقم می‌خورد.

در عین حال نسل جوان، نسل پویای هر جامعه است و به همین دلیل جوانان، ارزشمندترین سرمایه اجتماعی جوامع محسوب می شوند‌.

در جامعه کنونی شرایط اقتصادی زمینه مشکلات و دغدغه جوانان را بیش از دوران گذشته فراهم کرده و آنان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

نبود شغل مناسب با توجه به رشته تحصیلی جوانان، دغدغه های مالی و تشکیل خانواده و آشفتگی شرایط بد اقتصادی بذر ناامیدی به زندگی را در جوانان می‌رویاند و در نتیجه مبتلا به افسردگی می‌شوند.

 البته‌ این خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است که جوان در مرحله ناامیدی باقی بماند، در حالی که همیشه این اتفاق نمی‌افتد و جوان ناامید از زندگی، به سمت اعتیاد، خودکشی و دیگر آسیب‌های اجتماعی سوق پیدا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افسردگی در میان دانشجویان بالاست و علت آن ناکامی در دیر وارد شدن به بازار کار و بالا رفتن توقعات است.

نبود امکانات تفریحی، حمایت اجتماعی و خانوادگی، کم بودن حقوق، تبعیض در محیط‌های مختلف، نبود امنیت شغلی از جمله عوامل زمینه ساز بی حوصلگی و ناامیدی در جوانان است.

رفع دغدغه‌های جوانان زمان بر است و آن‌ را نمی‌توان به سرعت حل کرد ولی می‌توان آن‌ را کنترل و مدیریت کرد. 

دستیابی به شغل مناسب بر اساس توانمندی‌های فردی جوانان شاید در مدت کوتاه امکان پذیر نباشد، اما با حمایت و رفع مشکلات آنان میتوان از ظرفیت های نسل جوان برای شکوفایی و رشد بیشتر جامعه استفاده کرد. 

به نظر می رسد باید اولویت های رسیدگی به شرایط جوانان در کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و برای اینکه آینده ایران آینده ای سرافراز باشد نیاز است تا بیش از این از ظرفیت و پتانسیل نسل جوان بهره برد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید