17:58|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1398 - 10:11
کد خبر: 14068
یادداشت

نوید بهار با شکوفه‌های خوش رنگ بیدمشک

شکوفه‌های بیدمشک یا به زبان محلی (پیشپیشا) اولین شکوفه‌هایی هستند که با نزدیک شدن به نوروز، نوید آغاز بهار نو می‌دهند.
نوید بهار با شکوفه‌های خوش رنگ بیدمشک

سرویس اجتماعی باریش نیوز، درختان بیدمشک به عنوان نخستین درختان در فصل بهار در شمال غرب اکشور شکوفه می‌دهند و این شکوفه‌ها به عنوان پیک بهاری به گل می‌نشیند.

گیاه بیدمشک عطر و طعم بسیار خوب و دارای خواص بسیار زیاد درمانی است و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه‌های خود داشته باشند. 

مردم این منطقه معتقدند که عرق بیدمشک در تسکین اعصاب، درمان کم خونی و ناراحتی های قلبی موثر است.

در مورد این عرق بسیار مفید باید گفت که عرق بیدمشک با داشتن ترکیباتی همچون ژرانیون سالیسین، تانن، به عنوان داروی موثر در تقویت قلب، آرام بخش و رفع کننده درد و خستگی شهرت یافته است. 

عطاران معتقدند بیدمشک گیاهی ملین و تقویت کننده قلب و دستگاه گوارش است و مصرف عرق آن اشتها را افزایش می دهد. عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

همچنین از شربت آن به عنوان نوشیدنی معطر و خوش طعم در مراسم و دید و بازدیدها استفاده می‌شود.

 تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای  بهار یکی از سنت های دیرینه خانواده های آذربایجانی به ویژه خانواده‌های ارومیه ای است که به شکل سنتی انجام می پذیرد و این امر به عنوان یک سنت ویژه با آیین های خاصی و به وسیله دستگاه های تعریق صورت می گیرد. 

عرق بیدمشک یکی از سوغاتی‌های معروف شهر ارومیه است و همه ساله مسافران نوروزی این عرق خوش طعم گیاهی را تهیه و به شهر و دیار خود سوغات میبرند.

متاسفانه این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده مسافرت به شهرهای مختلف به ویژه آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه ممنوع اعلام شده است.

 بنابراین با رعایت موارد بهداشتی و در خانه ماندن امیدواریم این مهمان نامیمون و ناخوانده را به زودی شکست دهیم و بعد از آن که مسافرت و سفر ها به روال قبلی برگشت با سوغاتی های خوش عطر و خوش طعم ارومیه از مهمانان و مسافران عزیز استقبال کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید