18:02|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1398 - 11:40
کد خبر: 14058
باریش گزارش می‌دهد:

محیط زیستی که با چهارشنبه سوری آسیب می‌بیند

اگر نگاه کوتاهی به سنت‌ها گذشته بی‌اندازیم میبینیم که در حال حاضر با آن سنت‌ها فاصله بسیاری گرفته‌ایم و این فاصله به محیط زیست آسیب‌های بسیاری می‌رساند.
محیط زیستی که با چهارشنبه سوری آسیب می‌بیند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، با آغاز اسفندماه همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد اما در سال جاری به دلیل وجود ویروس کرونا با برخی از مسائل شاید متفاوت برخورد شود.

سال‌ها است که مواد محترقه و منفجره، ترقه‌های جور واجور، فشفشه‌های رنگارنگ و آتش زدن تایر خودرو آرام آرام جانشین رسوم كهن و دلپذیر پایكوبی و جشن، قاشق زنی، كومه‌های بوته‌های خار برای آتش زدن و ماتاو و كوزی لب بام شده‌اند.

چهارشنبه سوری دیگر طعم و بوی رسم‌های قدیم را نمی‌دهد زیرا سال‌ها است سر و صدای شب چهارشنبه سوری و ایام نوروز، یادآور میدان جنگ است صدایی اگر شنیدی، ترقه و نارنجک دستی و دینامیت كپسولی است.

اما فقط انسان‌ها نیستند که در این شب آسیب می‌بینند بلکه محیط‌زیست و گونه‌های جانوری نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بیشتر حیوانات مانند سگ‌ها و گربه‌ها از صدای انفجار وحشت می‌کنند یا قلب پرندگان از کار می‌افتد؛ از این رو ایجاد صداهای مهیب با انفجار ترقه موجب نارضایتی دوستداران محیط‌زیست وحیات وحش شده است.

در این میان پرندگانی که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، هیچ‌گاه به آلودگی‌های صوتی و محیط‌زیستی ناشی از آتش‌بازی‌ها خو نمی‌گیرند و بیشتر از سایر گونه‌ها در معرض خطر قرار دارند. آنها پناهگاهی جز لانه‌های خود ندارند که آن هم در این زمان به هیچ عنوان امن نیست.

به گفته یک کارشناس حیات وحش، زمان برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری دقیقا مصادف با لانه‌گزینی و تخمگذاری پرندگان است که این مراسم به سبک امروزی در این روند طبیعی خلل ایجاد می‌کند.

پرنده‌ها در انتخاب مکان امن برای لانه‌گزینی با هم رقابت می‌کنند؛ از این‌رو اگر مکانی را که انتخاب کرده‌اند، از دست بدهند ممکن است دیگر شرایطی برای این منظور برایشان فراهم نشود.

صدای انفجار ترقه‌ها و دود ناشی از آن و فشفشه‌ها موجب ترس و دور شدن پرنده از مکان امنی می‌شود که برای لانه‌سازی انتخاب کرده است.

حتی در این فصل برخی از پرندگان لانه‌های خود را ساخته و تخم هم گذاشته‌اند که انبوه سروصداهای ناهنجار موجب بروز ترس و فراری دادن آن‌ها از آشیانه‌ها می‌شود و چه بسا هیچ‌گاه به لانه بازنگردند و تخم‌ها نیز از دست بروند، و حتی ممکن است برخی جوجه‌ها سر از تخم در آورده باشند که با ترک مادر از آشیانه قطعا از دست خواهند رفت.

مثلا پرندگان در دمای فعلی قادر به تخمگذاری و نشستن روی آن هستند؛ بنابراین اگر این فرصت طلایی از دست برود، به این معنی است که نسل جدیدی از پرنده در ‌سال‌ پیش‌رو وجود نخواهد داشت.

پس بیاییم در حد توان مان، خسارت‌های محیط زیستی چهارشنبه سوری را كاهش دهیم، آلودگی‌های صوتی این شب را مهار كنیم و میزان انتشار آلاینده‌های هوا را كم كنیم و این رسم دلپذیر و شاد را با آموزه‌های محیط زیستی همراه كنیم.

به یاد داشته باشیم، شاید در همسایگی‌مان فرد سالمند بیماری در حال استراحت باشد درشب‌های منتهی به چهارشنبه سوری، آخرین شب چهارشنبه سال و ایام نوروز، مراعات حال بیماران و سالمندان را از یاد نبریم و به حقوق آنان احترام بگذاریم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید