09:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1398 - 11:48
کد خبر: 13796
یادداشت

خام فروشی، صادرات آذربایجان‌غربی را به خواب می‌برد

خام فروشی مواد در آذربایجان‌غربی باعث راکد شدن کارخانه‌های این استان و کاهش آمار صادرات شده است.
خام فروشی، صادرات آذربایجان‌غربی را به خواب می‌برد

سرویس اقتصادی باریش نیوز، فروش کالا به شهر یا کشورهای دیگر را صادرات می‌گویند که با افزایش آن نیز وضعیت اشتغال و اقتصاد بهتر می‌شود.
توسعه صادرات به‌عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شود و بهبود  زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و شناسایی امکانات بالقوه استان در جهت به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی گامی بسیار مهم در ارزآوری، رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی جوانان منطقه است.
از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه استان،  میزان تولید است که باعث افزایش درآمد، افزایش صادرات می‌شود و ازاین‌رو دولت باید بستر مناسب را برای هرچه بهتر اجراشدن این مهم فرآهم آورد و از عواملی  که می‌تواند باعث افزایش صادرات شود می‌توان به معافیت‌های مالیاتی، اعطای تسهیلات، رفع مشکلات مربوط به گمرک و سیاست‌های حمایتی دولت از صادرکنندگان وسرمایه‌گذاران اشاره کرد.
به گفته مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش تجاری گمرک ایران از ابتدای فروردین تا دی ۹۸ باوجود فشارهای خارجی؛ ۷۲ میلیارد دلار بوده است، صادارت در کشور چهار برابر واردات است و این آمار به معنی این است که عملکرد تجارت خارجی ایران با وجود تحریم مطلوب است.
با توجه به این گفته‌ها و آمار دریافتی از احمد برکابیان ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی، این استان در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ میزان صادرات کالا‌ها‌‌ی غیر نفتی بالغ بر ۶۹۷ هزار تن و به ارزش ۸۹۹ میلیون دلار بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ‌کاهش ۱۰ درصدی در وزن و افزایش ۱۵۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
می‌توان دریافت که وزن صادرات آذربایجان‌غربی علاوه بر افزایش صادرات کشور، 10 درصد نیز کاهش یافته است.
آذربایجان‌غربی به سبب داشتن ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ظرفیت ویژه‌ای است و صادرات از این مرزها کلید توسعه اقتصاد آذربایجان‌غربی به شمار می‌روند اما متاسفانه ناهماهنگی مسئولین این استان با یکدیگر مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.
علاوه بر همه این‌ها خام فروشی به تدریج دارد اقتصاد استان را فلج و شاغلان بسیاری را بیکار می‌کند، در حالی که همان مواد خام را می‌توان به محصولات فراوری شده فراوانی تبدیل و صادر کرد.
چندین ماه گذشته نیز برای اینکه خام فروشی به حداقل خود برسد عوارضی برای صادرات مواد خام تخصیص یافت که معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، نیز تعیین عوارض صادرات را در راستای کنترل خام فروشی دانست.
با توجه به همه این گفته باید شفاف‌سازی‌هایی در این رابطه انجام شود که چرا اقداماتی برای فراوری مواد خام انجام نمی‌شود و اجازه صادرات به آن‌ها داده می‌شود در حالی که استان در این شرایط اقتصادی بیش از پیش به ایجاد شغل و درامدزایی نیاز دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید