14:05|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 02 بهمن 1398 - 13:37
کد خبر: 13741

شهرک‌های مشارکتی و کلاف پیچیده توسعه آذربایجان‌غربی

در شرایطی که برخی واحدهای تولیدی استان با مشکلات مهمی دست و پنجه نرم می‌کنند، تداعی‌کننده این سوال است که احداث شهرک‌های صنعتی با کشورهای همسایه چگونه می‌تواند گره‌گشای توسعه و رونق اقتصادی استان شود.
شهرک‌های مشارکتی و کلاف پیچیده توسعه آذربایجان‌غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از راهبردهای اقتصادی برای خروج از بحران و ایجاد توسعه برای رونق اشتغال جذب سرمایه‌گذاری خصوصی در راستای ایجاد شهرک های صنعتی است.

پویایی شهرک‌های صنعتی در هر استانی می‌تواند موازنه توسعه اقتصادی و تجاری را در آن منطقه افزایش داده و به تبع آن باعث رشد سرانه درآمد و همچنین کاهش نرخ بیکاری باشد.

شهرک‌های صنعتی را می‌توان امروزه یکی از بازوان توانمند دولت برای مهار بحران بیکاری و همچنین سوق دادن به سرمایه‌های سرگردان و راکد در بخش خصوصی دانست البته به شرط آنکه دولت بتواند از پتاسسیل و ظرفیت‌های موجود در این بخش نیز در راستای رشد استان‌ها استفاه کند.

ارومیه در حال حاضر سه شهرک صنعتی با يك‌هزار و 276 واحد توليدي دارد که البته به گفته مسئولین تنها 60 درصد آنها فعال هستند و تعداد دیگر به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی یا نیمه‌فعال هستند و یا به کلی از چرخه تولید کنار گذاشته شدند.

این روزها خبر ایجاد شهرک‌های صنعتی با کشورهای همسایه در آذربایجان‌غربی هم به گوش می‌رسد که بیم و امیدهایی را در دل مردم این استان ایجاد کرده است، گرچه به گفته مسئولین استانی احداث شهرک‌های صنعتی مشترک موجب افزایش ارزش افزوده و پایین آمدن قیمت تمام‌شده تولید داخلی شده و علاوه بر تسهیل صادرات، بهره‌مندی از ظرفیت کشورهای همسایه نیز میسر می‌شود اما در این مجال این سوال مطرح می‌شود که با وجود اینکه ارومیه در حال حاضر 3 شهرک صنعتی دارد که واحدهای تولیدی مستقر در آن با مشکلات جدی روبرو هستند، آیا احداث شهرک های جدید با همکاری و مشارکت کشورهای همسایه می‌تواند باری از دوش مشکلات صنعت استان کم کند.

آذربایجان‌غربی با ۶ بازارچه مرزی و ۹ گمرک و ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و جمهوری‌نخجوان دارد و یکی از مهمترین استان‌های کشور در صادرات و واردات زمینی کالا به شمار می‌رود و سهم شهرک‌های صنعتی استان از کارآفرینی، ایجاد شغل برای بیش از 22 هزار نفر است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید