08:07|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1398 - 12:15
کد خبر: 13725
یادداشت:

سفره کارگران چشم انتظار افزایش حقوق

سفره کارگران که در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی کوچک‌تر شده این روزها در انتظار تصمیم‌گیری برای افزایش حقوقی است که شاید بتواند کمی رنگ و روی رفته آن را بازگرداند.
سفره کارگران چشم انتظار افزایش حقوق

سرویس اجتماعی باریش نیوز، براساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیار‌هایی تعیین کند.
با توجه به اینکه حداقل مزد کارگران باید بدون توجه به مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده، تعیین شود و باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده با جمعیت متوسط را تامین کند، باید دید که حداقل دستمزی که سال آینده برای کارگران تعیین و اعلام می‌شود تا چه حد می‌تواند سفره‌های این قشر از جامعه را رنگین کند.
مشکلات اقتصادی یکی دو سال اخیر و تشدید آن در سال‌جاری به دلایل مختلف باعث شده که حقوق کارگران آن‌هم به شرطی که کارفرما باانصاف باشد و حداقل حقوق پایه را پرداخت کند، کفاف هزینه‌های جاری زندگی را نمی‌دهد و کارگران برای پوشش هزینه‌های خانواده مجبور می‌شوند در شیفت‌های بعدی عصر و حتی شب نیز برای کسب روزی حلال در جاهای مختلف نیز کار کنند.
مشکلات دو شغله و یا حتی چندشغله بودن سرپرست خانواده برای بنیان زندگی را که نادیده بگیریم، بسیاری از کارگران معتقدند که علیرغم داشتن شغلی پاره‌وقت در کنار شغل ثابت نمی‌توانند از پس هزینه‌ها و مخارج یک زندگی چند نفره بربیایند چرا که یا شرکت‌ها توان پرداخت حقوق و دستمزدها را  به صورت ماهیانه و منظم ندارند و یا اینکه برخی از شرکت‌ها دستمزد کارگر را کمتر از آنچه در قانون کار تثبیت شده، پرداخت می‌کنند و هرگونه اعتراضی هم بدون شک با مکانیسم اخراج کارگر حل و فصل می‌شود.
در حالی که برای سال جاری میزان سبد معیشت برای یک خانواده ۳.۳ نفری برای حداقل زندگی ۲ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان و سال ۹۸ حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده، شنیدن مشکلات زندگی قشر کارگری نشان می‌دهد که درآمد ماهیانه خانواده‌ها در خیلی از موارد بسیار کمتر از آن میزانی است که تعیین شده است.
به گفته فرامرز توفیقی نماینده کانون عالی شورا‌های اسلامی بازار امسال با تورم واقعی ۵۰ درصد در حوزه خوراکی‌ها، تورم ۱۵۰ درصدی در حوزه مسکن، تورم ۴۲ درصدی در حمل و نقل، تورم ۱۸ درصدی در ارتباطات و تورم ۳۸ درصدی در حوزه بهداشت و درمان مواجهیم که باید در تعیین دستمزد سال آینده کارگران در نظر گرفته شود.
افزایش 15 درصدی حقوق کارگران برای سال 99 در مجلس در حالی عنوان شده که به اذعان خود مسئولین تورم در سال‌جاری با رشد 40 درصدی همراه است و بدون شک اگر قرار باشد حقوق کارگران پلکانی ولی قیمت کالاها در بازار به صورت تصاعدی بالا رود بازهم سفره این قشر از جامعه کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید