19:00|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 دی 1398 - 07:48
کد خبر: 13598
یادداشت:

صادرات شاه کلید گمشده توسعه در آذربایجان‌غربی

صادرات متکی بر توان تولید بومی و داخلی آنهم در استانی که قطب محصولات کشاورزی و صنایع وابسته است را می توان شاه کلید گمشده توسعه آذربایجان غربی دانست.
صادرات شاه کلید گمشده توسعه در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از ارکان پیشرفت در استانی که خیز رسیدن به توسعه ماندگار پیدا کرده، افزایش توان صادراتی بر پایه تولیدات و محصولات بومی و داخلی است.

افزایش صادرات محصولات غیر نفتی در آذربایجان‌غربی از ابتدای امسال و استمرار این روند می‌تواند نویدبخش این امر باشد که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و همچنین ایجاد زمینه برای بازارهای هدف برون مرزی توسعه استانی شتاب جدی‌تری بگیرد.

گرچه ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی به افزایش 154 درصدی ارزش ریالی محصولات صادر شده از مبادی مرزی استان در 6 ماه ابتدایی امسال خبر داده است، اما به گفته همین مسئول کاهش 10 درصدی در وزن داشته است.

این کاهش وزنی نشان می دهد که مسئولان استانی باید در پیگیری امر صادرات محصولات به ویژه محصولات کشاورزی که زمان ماندگاری مشخصی دارند، با برنامه ریزی دقیق تری عمل کنند تا فرصت‌های موجود به بهای کاغذبازی و بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر هدر نرود.

توسعه صادرات در کنار همه مزایایی که می‌تواند برای توسعه استان داشته باشد با ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار می‌تواند زمینه‌ساز توسعه شاخص‌های کسب و کار در استان شود.

رونق صادرات همچنین می تواند زمینه‌ساز حضور پر رنگ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان شود تا با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کلان در بخش خصوصی آذربایجان‌غربی به استانی امن برای سرمایه‌داران تبدیل کند.

آذربایجان‌غربی با داشتن پایانه‌های مرزی و همچنین ظرفیت همسایگی با چند کشور این پتانسیل را دارد که به عنوان قطب اصلی صادرات محصولات غیرنقدی به کشورهای مهم اروپایی نیز تبدیل شود و از این طریق به شاه راه ترنزیت کالا و خدمات مبدل شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید