05:05|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 24 آذر 1398 - 07:22
کد خبر: 13509
باریش گزارش می‌دهد:

طی کردن ره صد ساله در یک شب

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی از دستگیری سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار خبر داد. بنظر می‌رسد گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی ناپایدار جامعه باعث افزایش آمار سرقت‌ها است.
طی کردن ره صد ساله در یک شب

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، فرمانده انتظامی استان از دستگیری سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار با 46 فقره سرقت در ارومیه که غالبا مربوط به دزدی از محتویات و قطعات خودرو بود خبر داد. یکی از بحران‌هایی که همواره در شرایط اقتصادی ناموزون پدیدار می‌شود افزایش آمار سرقت‌ها است، دزدی به مانند طی راه چند ساله در یک شب است. اما بسیاری از سارقان دستگیر شده حتی فکرش را هم نمی‎‌کردند که روزی کارشان به اینجا برسد چرا که در ذات، انسان بدی نبودند و  جامعه آن‌ها را این سمت سوق داده است و بعد از دستگیری احساس ندامت می‌کنند.شرایط اقتصادی جامعه مقصر ماجراست ولی پا گذاشتن روی شرافت و نجابت انسانی از سست بودن اراده برمی‌آید و مقصر اصلی خود فرد است. سرقت از زحمت‌کشانی که با حاصل دست‌رنجشان خانواده‌ خود را سیر می‌کنند تا اختلاص‌های میلیاردی و سایبری و حتی رحم نکردن به نذر و نیاز مردم اخباری هستند که با پخش شدن در شبکه‌های اجتماعی اخیراً باعث رعب ووحشت مردم شده است.
گرانی و گرایش به سمت دزدی

یکی از مخاطبان باریش نیوز که از قربانیان همین دزدی‌ها بود، برای توصیف سرقت می‌گوید: امروز صبح با در باز شده خودروی شخصی‌ام مواجه شدم و متوجه شدم که چند قلم وسایل معمولی از قبیل فلش برداشته شده است.

وی در ادامه می‌گوید: سارق بنظر حرفه‌ای نبوده چرا که برای باز کردن ضبط ماشین تلاش ناموفقی داشت.

بنظر می‌رسد که گرانی‌ها در کنار آثار مخرب بی‌شمارش، باعث شده است افراد بدون سوابق کیفری نیز به دست‌بردن به جیب مردم متمایل شوند.

یکی از مخاطبان باریش با نام کاربری داریوش با ارسال درِ خم شده اتومبیلش می‌گوید: با سلام نصف شب با خم کردن در راننده ضبط و باند و خیلی چیزها را از خودروی شخصی‌ام دزدیدند.

چه باید کرد؟

پلیس و برخورد سرسختانه و قاطع آن با سارقین، نقش عمده‌ای در کنترل شرایط کنونی دارد گرچه پلیس بعد از سرقت وارد عمل می‌شود و راه حل واقعی در یادآوری نجابت بشری است که به باد فراموشی سپرده شده، شرافت آدمی پلیس خود اوست، همه در یک کشتی هستیم و نباید به فکر تخریب و از بین بردن احساس امنیت در جامعه باشیم.

علی از مخایبان باریش نیوز می‌گوید: خبر دزدی‌ها واقعا نگران کننده شده است، دزدی میوه از وانتی‌ای که در چله سرما نان حلال سر سفره خانواده‌اش می‌برد نهایت بی‌وجدانی را می‌رساند.

وی در ادامه می‌گوید: مسئولان که به فکر جامعه نیستند، نه تنها هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت جیب مردم نمی‌کنند بلکه روز به روز در بدتر کردن وضع جامعه حرکت می‌کنند پس باید خودمان به فکر خودمان باشیم.

علی با مخاطب قرار دادن سارق میوه می‌گوید: دزدی شاید باعث شود یک شب سیرتر از قبل بخوابی ولی با عذاب وجدانی که گریبانت را تا آخر عمر می‌گیرد چه می‌کنی؟

اما در پایان یادآوری نکاتی شاید خارج از لطف نباشد، برای کاهش خطرات احتمالی از جاگذاشتن وسایل قیمتی و کیف پول در خودرو اجتناب کنید، پارک کردن‌های طولانی مدت خودرو در محیط های ناامن، تاریک، خلوت و جرم خیز احتمال وقوع جرم را افزایش می‌دهد.

از موارد امنیتی مانند قفل فرمان و پدال و دزدگیر استفاده کنید. هنگام پیاده شدن از خودرو حتما موتور خودرو را خاموشی و در را قفل کنید و تاجایی که ممکن است در پیاده‌رو و محل‌های خلوت از تلفن همراه استفاده نکنید.

 

 

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید