16:29|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آذر 1398 - 07:34
کد خبر: 13496
یادداشت:

کم‌دقتی‌هایی که بلای جان می‌شود

همه ساله با ورود فصل سرما و استفاده از سیستم‌های گرمایشی گازسوز، بی‌توجهی‌ها از سوی شهروندان عواقب تلخ گازگرفتگی را به همراه دارد.
بی‌گدار بخاری روشن نکنید!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، گاز مونوكسيد كربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترين منبع توليد اين گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محيط‌های در بسته و فاقد اكسيژن ممكن است توليد شود.

از علائم گازگرفتگی می‌توان به سردرد، سرگيجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شكمی و سپس حالت بيهوشی، تشنج و اغما ‌می‌باشد.

از ابتدای مهرماه سال جاری تا ۱۸ آذرماه ۱۱۹ نفر در آذربایجان‌غربی با گاز منواکسیدکربن دچار مسمومیت شده‌اند که در این رابطه یک نفر فوتی داشته و نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رسانه های عمومی یکی از وسایئل ارتباط جمعی هستند که با ارائه اطلاعات درست می توانند اگاهی های مردم در رابطه با استفاده درست از وسایل گاز سوز را به مردم انتقال دهند. مطلب زیر به همین منظور ارائه شده است.

استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های بسته، اتاق‌های خواب و در کل خانه اکیداً ممنوع  است. این نوع بخاری‌ها مناسب محیط‌هایی هستند که گردش هوا بین محیط داخل و بیرون به صورت منظم صورت می‌گیرد، مانند مغازه‌ها که درهای ورودی همیشه در حال باز وبسته شدن هستند.

به بررسی‌ سال قبل دودکش‌ها اعتماد نکنید، ممکن است سال قبل کلاهک استاندارد داشتید ولی امسال هم حتما پشت بام را رصد کنید، ممکن است به هردلیلی کلاهک استاندارد جای خود نباشد. درضمن به این نکته همیشه توجه داشته باشید که لوله بخاری به هیچ وجه جای کلاهک استاندارد را نمی‌گیرد! کلاهک استانداردشکل است.

مسیر خروجی دودکش را بررسی کنید و از باز بودن مسیر آن مطمئن شوید. شاید در بررسی پشت‌بام همه چیز عادی و ایمن به نظر برسد اما از مسیر دودکش نباید غافل شد، برای بررسی آن می‌توان از یک قطعه سنگ و پلاستیک استفاده کرد و با هدایت آن به وسیله ریسمانی داخل دودکش، از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

لوله‌های خرطومی و آلومینیمی که چند سال پیش مورد استقبال مردم قرار گرفت چندان مناسب استفاده برای تخلیه گازهای تولیدی لوازم گازسوز نیستند، چرا که این لوله بخاری‌ها بسیار نازک هستند و به راحتی خراشیده می‌شوند، پس برای استفاده ایمن‌تر از لوازم گازسوز، حتما از لوله‌بخاری‌های استاندارد استفاده کنید هرچند که نصب و چفت کردن آن سخت‌ باشد! ضمنا در پایان از چفت بودن لوله بخاری و از داغ بودن آن بعد از روشن شدن بخاری مطمئن شوید.

لوله پلاستیکی‌های حامل گاز شهری به بخاری را هم چک کنید، از فرسوده نبودن آن مطمئن شوید، تست نشت را با کف انجام دهید، طول لوله پلاستیکی نباید بیشتر از یک‌ونیم متر باشد و دقت کنید نزدیک حرارت زیاد و ابزار آلات تیز نباشد.

بخاری‌های فرسوده را برای چک شدن به دست متخصصین بسپارید تا از سوخت کامل گاز شهری به وسیله آن مطمئن شوید.

محیط خانه را کاملا ایزوله نکنید، حتما مسیر کوچکی برای جریان هوا و تهویه به خصوص در اتاق‌ها در نظر بگیرید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید