16:58|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 18 آذر 1398 - 07:46
کد خبر: 13475
یادداشت:

سهمی که امسال آب رفت!

سهم آذربایجان‌غربی از سبد درآمد دولت در بودجه سال 99 به سیاق خیلی از سال‌ها بازهم آب رفت.
سهمی که امسال آب رفت!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، بودجه سال 99 کل کشور صبح روز گذشته، 17 آذرماه جاری توسط حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان تقدیم مجلس شد.

جزئیات لایحه بودجه سال 99 نشان می‌دهد سقف بودجه با احتساب درآمد شرکت‌ها 2033 هزار میلیارد تومان است.

آمارهای منتشر شده از سهم هر استان از بودجه سال آینده نشان می‌دهد سهم آذربایجان‌غربی از کیک بودجه دولت به حدی کاهش پیدا کرده که رتبه شش بودجه امسال را با رتبه دهم در بودجه 99 معاوضه کرده است.

رتبه استان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با سهم ۴.۷ درصدی بین استان‌های سراسر کشور، رتبه ششم بود اما امسال این رتبه با 4 پله سقوط به رتبه دهم رسید.

در آخرین جمع‌بندی انجام شده که از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اعلام شد، مشخص شد که سهم آذربایجان‌غربی از کیک بودجه در لایحه بودجه سال جاری کل کشور ۴.۷ درصد و رتبه آن در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۶ است.

اگر بخواهیم سهم بودجه آذربایجان‌غربی در پیشنهاد دولت برای سال آینده را با بودجه سال 97 نیز مقایسه کنیم باید گفت که طبق آمار درآمدهای آذربایجان غربی در لایحه تقدیمی بودجه ۹۷ دولت، ۱۰۸۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که این میزان، ۹۷ درصد از محل درآمدهای استانی و ۳ درصد از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی بود.

با توجه به اینکه میزان درآمدهای استان در لایحه بودجه ۱سال 97 1031  میلیارد تومان بوده ولی بازهم این رقم نسبت به بودجه سال ۹۶ تقریبا ۵.۶ درصد رشد را نشان می‌داد.

انتشار سهم آذربایجان غربی از بودجه پیشنهادی دولت برای سال جدید در روز گذشته واکنش بسیاری از کاربران و کنشگران اجتماعی به خصوص اهالی رسانه استان را در پی داشته و باعث تعجب شده تا جایی که برخی از فعالان رسانه و مجازی رقم این بودجه را برای استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فعلی اسفناک خوانده‌اند.

گرچه ناصر حضرتی‌پر، رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی نیز در واکنش به نگرانی‌های کنشگران مجازی در صفحه شخصی خود اطلاعاتی که در برخی سایتها در مورد بودجه سال آینده استان نقل قول می‌شود را نادرست خوانده و تصریح کرده است: بودجه سال آینده 5 برابر بودجه امسال است که نه اسفناک است نه نیاز به آسوده خوابیدن!

اما این نکته باید مورد توجه قرار گیرد اگر بر فرض، رقم بودجه سال 99 استان در مقایسه با بودجه امسال  به لحاظ عددی 5 برابر هم شده باشد کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای دیگر در عمل کارایی این بودجه را نسبت به سال‌های قبل کاهش می‌دهد و این امر می تواند روند توسعه استان را چه در بخش‌های عمرانی چه اجرایی با دست‌اندازهای جدی روبرو کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید