03:06|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 14 آبان 1398 - 23:09
کد خبر: 13257
به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع):

امام حسن عسگری(ع)عابدترین فرد در زمان حیات خویش

حضرت امام حسن عسگری(ع) عابدترین فرد در زمان خود بودند و بیش از همه به اطاعت خداوند و انجام دستورات الهی می پرداختند.
امام حسن عسگری(ع) عابدترین فرد در زمان حیات خویش

سرویس فرهنگی باریش نیوز ، ابومحمد حسن بن علی عسکری علیه السّلام یازدهمین امام شیعیان است.
ایشان فرزند امام هادی علیه السلام است و پس از شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۵۴ به امامت رسیدند. سال‌های امامت ایشان در شهر سامرا و غالبا تحت کنترل شدید خلفای عباسی سپری شد. به نحوی که ارتباط آن حضرت با شیعیان بسیار محدود و تنها به وسیله وکیلان خاص آن حضرت بود.
آن حضرت در سال ۲۶۰ هجری به وسیله زهری که به دستور معتمد عباسی به ایشان خورانده شد به شهادت رسیدند. ایشان پدر حجت خدا بر زمین، امام زمان عجل الله فرجه الشریف می باشند.
هنگامی که امام حسن عسگری علیه السلام در دوران طفولیت به سر می برد متوکل پدرش امام هادی علیه السلام را به شهر سامراء منتقل نمود و لذا آن حضرت از کودکی در سامرا بودند.
 امام حسن عسگری علیه السلام عابدترین فرد زمان خود بود و بیش از همه به اطاعت خداوند و انجام دستورات الهی می پرداخت؛ شب‌ها را با تلاوت قرآن، نماز و سجود برای خدا تا بامداد سرمی کرد. محمد شاکری می گوید: «امام در محراب می نشست و به سجده می رفت و من می خوابیدم و بیدار می شدم لیکن ایشان همچنان در حال سجده بودند»
یکی دیگر از صفات بارز امام حسن عسگری علیه السلام سخاوت و بخشش ایشان بود؛ ایشان بخشنده ترین مردم بودند و وکلایی در بیشتر مناطق اسلامی تعیین فرموده بودند تا حقوق شرعیه را از مردم وصول کرده به فقیران، تهیدستان و درماندگان بدهند و با آنان عهد کرده بود که این اموال را در راه خیر و حل اختلافات میان مسلمین و دیگر موارد مفید صرف کنند. 
با شهادت امام هادی علیه السّلام در سال ۲۵۴، امام عسگری علیه السّلام به سمت امامت شیعیان اثنی عشری منصوب گردید.
روایاتی که در وصیت امام هادی علیه السّلام درباره امامت فرزندش وارد شده، در بسیاری از کتب حدیث و تاریخ شیعه، به چشم می خورد.امام هادی علیه السلام در وصف فرزند خویش می فرمایند: «فرزندم ابومحمد اصیل ترین چهره ی خاندان نبوی و استوارترین حجت است. او بزرگ فرزندانم و جانشین من است و امامت و احکام آن به سوی او بازمی گردد»

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید