21:32|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 آبان 1398 - 13:51
کد خبر: 13212
یادداشت:

معادن، ثروت خاموش آذربایجان‌غربی در دل کوه‌ها

آذربایجان‌غربی معادن فراوانی دارد که به دلیل بی‌توجهی‌ها و نبود سرمایه گذار مناسب، از آن‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و آنگونه که باید حل معضل اشتغال جوانان و اقتصاد استان تاثیر ندارند.
معادن، ثروت خاموش آذربایجان‌غربی در دل کوه‌ها

سرویس اقتصادی باریش نیوز، ایران یکی از کشورهای غنی از حیث منابع معدنی در دنیا است، 68 نوع ماده معدنی (غیرنفتی) در ایران وجود دارد که تا به حال ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده است. با این وجود معادن تنها در 0/6 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور دخیل است. اين آمار نشان دهنده ضعف در بهره‌گیری از اين ظرفيت كم‌نظير اقتصادی برای توسعه كشور به كار گرفته نشده است.
آذربایجان‌غربی 597 حلقه معدن را از مجموع 5 هزار و 800 معدن کشور، در خاک خود گنجانده است و این نشان از ظرفیت عظیم استان دارد. گرچه استفاده از این ظرفیت تا به اینجا به خوبی عملی نشده و ارسال این مواد معدنی به شکل خام و به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور مایع تاسف است.

ميزان ذخاير معدنی شناسايی شده در کل کشور نزديک به 60 ميليارد تن است كه از اين رقم افزون بر 40 ميليارد تن قطعی و بقيه احتمالی است.

با توجه به همه این‌ها به‌جز مواد نفتی، منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشور و استانی را تشکیل می‌دهد و نقش این معادن و منابع در رشد اقتصادی آن کشور انکارناپذیر است.

بدون تردید بهره‌برداری از معادن استان و حتی کشور، عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی است.

در حال حاضر به دلیل کمبود سرمایه باید برای رسیدن به توسعه اقتصادی تمامی راه‌های ممکن را امتحان کرد اما بدون شک بهره‌برداری از معادن کشور می‌تواند یکی از بهترین راه حل‌ها باشد.

اگر به این موارد توجه کنیم می‌فهمیم این استان با داشتن ثروت‌های فراوان به دلیل بی‌توجهی‌های انجام شده تا کنون محروم مانده است.

معادن این استان با آنکه تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز بسیاری از صنایع است و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور و استان نقش بسزایی دارند اما هنوز که هنوز است جایگاه خود را پیدا نکرده.

با توجه به شرایط اشتغال در استان اگر تمامی این معادن به خوبی فعالیت کنند افراد زیادی در آن مشغول می‌شوند.

یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی، بخش معدن و صنایع معدنی است اما تاکنون باوجود ذخایر معدنی فراوان در آذربایجان غربی، شاهد سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه نبود در حال حاضر تناسب درستی بین حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی در استان وجود ندارد و برای اینکه شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی  استان باشیم باید مدیران استانی درزمینه جذب سرمایه گذار بیش از پیش تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

پس مسئولین باید به گنجینه‌های نهفته آذربایجان غربی توجه کنند و گام‌های مثبتی در زمینه اقتصاد و اشتغال زایی ببردارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید