00:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 - 12:22
کد خبر: 13140
باریش گزارش می‌دهد:

جای خالی موزه دفاع مقدس در فضای فرهنگی آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی در طول هشت سال دفاع مقدس 12 هزار شهید را در راه اسلام تقدیم کرده و همچنان مسیر شهادت در این استان باز است اما در حال حاضر موزه جنگ در راستای حفظ ارزش‌های شهدا در این استان وجود ندارد.
آذربایجان‌غربی با 12 هزار شهید موزه جنگ ندارد!

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، فرهنگ ایثار و شهادت یکی از عالی‌ترین مفاهیم الهی است که یک انسان متعهد می‌تواند به این مقام دست یابد.
آذربایجان‌غربی در طول هشت سال دفاع مقدس 12 هزار شهید را در راه اسلام تقدیم کرده و به استان 12 هزار شهید معروف است.
این در حالی است که درهای شهادت همچنان در آذربایجان‌غربی باز است و جوانان برومند این دیار همچنان در راه حفاظت از مرزهای کشور از جان خود می‌گذرند و از شهادت استقبال می‌کنند.
با توجه به اینکه جوانان آذربایجان‌غربی همچنان در راستای ارزش‌های دینی و اسلامی در مسیر شهادت گام برمی‌دارند بنابراین لزوم توجه بیش از پیش به ارزش‌های شهیدان در این دیار باید صورت گیرد که یکی از این اقدامات می‌تواند احداث موزه جنگ و شهید به پاس رشادت‌های شهیدان باشد که در آذربایجان‌غربی و به ویژه شهر ارومیه وجود ندارد.
موزه جنگ چالدران در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود
کریم ‌حسین‌زاده، فرماندار چالدران با اشاره به آغاز مطالعات طرح موزه جنگ چالدران در این شهرستان، اظهار کرد: برای راه اندازی این موزه در گام نخست هفت میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته كه از این میزان یك میلیارد و 300 میلیون ریال تخصیص داده شده است.
,وی افزود: احداث این موزه از جمله مهمترین ضرورت‌های جذب گردشگر در شمال آذربایجان‌غربی است و می تواند آثار تاریخی كشف شده از آن دوران را در خود جای دهد.
حسین زاده ادامه داد: در جنگ چالدران بیش از 27 هزار نفر از نیروهای مدافع كشور به شهادت رسیدند كه این امر سند افتخاری برای كشورمان به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینكه یادمان جنگ چالدران و مقبره سیدصدرالدین تنها بخشی از آثار ثبت شده چالدران به شمار می رود، بیان كرد: این شهرستان 104 اثر ثبت شده ملی و یك اثر ثبت شده جهانی به نام قره كلیسا دارد كه برای جذب گردشگر در همه این بخش ها اقدامات خوبی انجام شده است.
فرماندار چالدران ادامه داد: امسال اعتبار خوبی برای توسعه بخش گردشگری این شهرستان در نظر گرفته شده كه اختصاص یك میلیارد و 100 میلیون ریال برای ساماندهی آسیاب آبی پارك شیرین بلاغ آواجیق و مرمت اطراف قره كلیسا و همچنین یك میلیارد و 900 میلیون ریال برای ساماندهی جاده دسترسی به آبشار شُرشُر از جمله این اعتبارات به شمار می‌رود.
40 ساختمان ارتش در اروميه به موزه تبديل میشود
جلیل جباری، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری آذربايجان‌غربی با بيان اينكه موزه منطقه‌ای استان بستری برای معرفی و صيانت از فرهنگ بومی و منطقه‌ای خواهد بود، اظهار کرد: موزه منطقه‌ای استان در محوطه ستاد لشكر 64 ارتش در اروميه با بيش از 40 بنای تاريخی راه اندازی می‌شود.
وی افزود: برای راه اندازی اين موزه، ساختمان‌های تاريخی موجود در سايت ستاد لشكر 64 اروميه با 10 ميليارد ريال اعتبار اوليه مرمت و بازسازی می‌شود.
وی اضافه كرد: موزه منطقه‌ای استان دارای بخش‌هایی اعم از جنگ، سواره نظام، پوشاك نظامي، موزه سلاح و گالری‌های فرهنگی خواهد بود و صدور مجوزهی لازم برای فعاليت از طرف ارتش ضروری است.
وي با تاكيد بر اينكه اين موزه بهترين محل برای معرفی فرهنگ آذربايجان‌غربی خواهد بود، بيان كرد: باغ های موجود در محوطه اين محل دارای كاربری باغ موزه بوده و اين كاربری مورد تاييد شورای معماری و شهرسازی كشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ساماندهی و اجرای عمليات اندودبرداری و ساير اقدامات لازم در اين زمينه از محل منابع ملی از جمله اقداماتی است كه در اين راستا در دستور كار قرار می‌گيرد.
اجرای فاز دوم کمربندی ارومیه به توقف احداث پروژه یادمان شهید باکری انجامید
رسول اصغرزاده، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: به سبب اجرای عملیات ساخت فاز دوم کمربندی این شهر، احداث پروژه یادمان شهید باکری با وقفه‌ مواجه شد.
وی با تشریح دلایل توقف عملیات اجرایی یادمان شهید باکری این شهر اظهار افزود: در قسمتی از این منطقه عملیات اجرای یادمان و فاز دوم کمربندی با هم تلاقی داشتند که باید تقاطع کمربندی احداث می‌شد و به همین سبب کارهای اجرایی یادمان تا مدتی با وقفه مواجه شد.
اصغرزاده در ادامه ادامه داد: بعد از اتمام کارهای اجرایی فاز دوم کمربندی بلافاصله عملیات احداث و تکمیل یادمان شهید باکری شروع می‌شود و در این ارتباط ساخت کمربندی با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی افزود: به سبب شرایط اقتصادی که برای مجموعه‌های دولتی به وجود آمد شهرداری ارومیه ساخت یادمان شهید باکری را بر عهده گرفت و از سال 96 تمامی هزینه‌های این یادمان بر عهده شهرداری این شهر است.
وی تصریح کرد: این پروژه در یک برنامه 4 سال تنظیم شده است و در واقع به عنوان یک پارک نیست و در آن تالار فرهنگی، موزه و چندین بنای دیگر ساخته می‌شود و سعی شهرداری ارومیه بر این است تا مردمی که در اطراف این یادمان زندگی می‌کنند بتوانند از این پروژه برای خود ایجاد اشتغال و درآمدزایی کنند.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: مجموعه یادمان شهید باکری ترویج ایثار و شهادت در این شهر ساخته شد تا کاروان راهیان نور که به این شهر سفر می‌کنند از آن بازدید کنند.
آذربایجان‌غربی ظرفیت خوبی برای ایجاد مکان‌های مناسب فرهنگی دارد یکی از این برنامه ایجاد باغ موزه جنگ است که اگر به همت مسئولان متولی اجرایی شود می‌توان نماد از خودگذشتگی، ایثار و شهادت را بیش از گذشته زنده نگه داشت و به آیندگان نیز معرفی کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید