19:26|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 مهر 1398 - 06:29
کد خبر: 13126
باریش گزارش می‌دهد:

تقدیر شومی که قاچاق بر تولید داخلی رقم می‌زند

وجود مرزهای طولانی آذربایجان غربی با کشورهای همسایه همواره باعث شده سودجویان چشم طعم به مرزهای استان داشته باشند تا از راه قاچاق به بهای فلج کردن اقتصاد داخلی یک شبه ره صد ساله رفته و به خیال خود بارشان را از راه قاچاق ببندند.
تقدیر شومی که قاچاق بر تولید داخلی رقم می‌زند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، پدیده شوم قاچاق علاوه بر مشکلاتی که می‌تواند بر سر راه سرمایه‌گذاری داخلی بیاورد و مانع رونق تولید در داخل شود، با ایجاد اشتغال کاذب، دردسرهای زیادی برای توسعه کشور می‌تواند داشته باشد.

محکومیت قاچاقجی ارز در سردشت، کشف 75 میلیارد و ۷۸ میلیون ریال کالای قاچاق در مرزهای استان، دستگیری دو قاچاقچی، انهدام باند قاچاق طلا و ارز در استان از جمله تیترهایی هستند که در ماه های اخیر در رابطه با قاچاق در خروجی رسانه‌های خبری آذربایجان غربی قرار گرفتند.

اما قاچاقچیان ارز و یا کالا شاید خبر نداشته باشند که با ورود هر یک نوع کالای قاچاق به کشور چه ضربه مهلکی به تولید داخلی، اقتصادی ملی و در نهایت به اقتصاد خانواده ها وارد می کنند، چراکه اگر بازار از وجود کالایی از راه قاچاق اشباع شود تولیدکننده که تولید را به صرفه نمی بیند مجبور به تعطیلی تولید شده و در نهایت عده ای از کار بیکار می شوند.

در شرایطی که آذربایجان غربی به سبب سهم کشوری از شتغال جزو استانهای محروم قرار دارد و فرصت‌های اشتغال برای جوانان هر روز کمتر و کمتر می شود، بروز پدیده های شومی مانند قاچاق نیز قوز بالای قوز می‌شود تا کارگر داخلی بیشتر از گذشته برای یافتن شغل مناسب ناامید شود.

محمد اقوامی، مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی چندی پیش  از محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریال قاچاق مصالح ساختمانی در استان خبر داد و گفت: مامورین دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستقر در ایستگاه ایواوغلی خوی در پی اخبار و اطلاعات واصله حین ارزیابی و کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون‌تریلی کشنده و لودر در مسیر ماکو به تهران مشکوک و در بازرسی از آن، ۲۴۸ عدد توالت فرنگی، ۳۰ عدد سنگ توالت و ۱۲۶ عدد سنگ روشویی خارجی در خوی کشف شد.

اقوامی خاطرنشان کرد: شعبه اول ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز خوی، پس از طی تشریفات قانونی و ارائه نشدن اسناد و مدارک محکمه پسند از سوی متهم، علاوه بر ضبط کالاهای مکشوفه، متهم را به ۳میلیارد و ۷۳۲ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

این مسئول در ادامه همچنین به محکومیت قاچاقچی ارز در سردشت اشاره کرد و گفت: این قاچاقچی قصد داشت ۶۲۴ هزار و ۳۴۰ دلار آمریکا را به خارج از کشور منتقل کند و دلارها را به طرز ماهرانه‌ای در داخل یک دستگاه خودرو «سانتافه» جاسازی کرده بود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی یادآور شد: این فرد قصد داشت این محموله را از طریق بازارچه مرزی کیله سردشت به عراق منتقل کند که به دام پلیس افتاد و پس از ارجاع این پرونده به شعبه تعزیرات حکومتی شهرستان سردشت، به پرداخت جریمه شد.

سرهنگ فردین پیری، سرپرست مرزبانی آذربایجان غربی در رابطه با طرح سراسری مبارزه با کالای قاچاق و ارز و حمایت از رونق تولید داخلی مرزبانان این استان در عملیات‌های منسجم ۲ میلیارد و ۱۵۱ هزار نخ سیگار خارجی در مارک‌های مختلف، ۳۰ هزار و ۴۵۰ لیر ترکیه، ۱۳۸ هزار و ۴۵۰ دلار، هفت هزار و ۴۹۰ یورو ارز قاچاق، ۳۸ کیلوگرم نقره، ۲ کیلو و ۶۰۰ گرم طلا، ۲۲ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی، ۱۲۷ جفت کفش و کیف، هشت هزار و ۷۲۰ متر پارچه خارجی، پنج هزار و ۷۷۲ ثوب البسه، یک هزار و ۷۷۰ عدد انواع مواد محترقه، ۶۶ هزار و ۷۶۸ قلم انواع داروی غیر مجاز و ۳۷ رأس احشام کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه در این رابطه یکصد نفر متهم دستگیر شدند و ۶۴ دستگاه خودرو که در امر کالای قاچاق مورد استفاده قرار می‌گرفت توقیف شد، افزود: ۲۰۲ رأس دواب که در کالای قاچاق مورد استفاده قرار می‌گرفت مهار شد.

سرپرست مرزبانی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۷۵ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال برآورد کردند، تاکید کرد: به قاچاقچیان و فرصت طلبان هشدار داده می‌شود مرزبانان غیور با افراد سودجو و فرصت طلب با عزمی راسخ با آنان برخورد خواهند کرد و این کشفیات نشانگر تلاش بی‌وقفه مرزبانان این استان در جهت برخورد با قاچاقچیان کالا و ارز است.

دستگیری باندهای قاچاق و حجم کالاهای کشف شده از سودجویان بیانگر این مهم است که برای سودگران ثروت و منافع ملی فرقی نمی کند کالایی که قاچاق می‌شود لوازم آرایشی باشد یا پوشاک، ارز و طلا و یا حتی مصالح ساختمانی، آنچه سودجویان به آن فکر می‌کنند تنها منفعت شخصی است حتی به بهای هزینه‌های گزافی که استانها باید برای مبارزه با آن بپردازند.

آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که همواره با معضل شوم قاچاق مواجه بوده و سالانه میلیاردها ریال جنس قاچاق در مرزهای آن کشف و ضبط می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید