13:49|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 24 مهر 1398 - 06:05
کد خبر: 13120
یادداشت:

تماشای مسابقات در استادیوم برای بانوان، آری یا نه!

برای اولین بار بانوان توانستند در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال مردان آسیا با شرایط ویژه وارد ورزشگاه شوند حال برای همگان سوال پیش می‌آید که آیا بانوان بار دیگر می‌توانند وارد ورزشگاه شوند؟
تماشای بازی‌های والیبال در استادیوم برای بانوان آری یا نه!

سروریس ورزشی باریش نیوز، این روزها مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم را دچار بسیاری از مشکلات فکری کرده و به بیان دیگر انگیزه و امید را از آنان سلب کرده است؛ در حال حاضر حضور در میادین ورزشی و تماشای مسابقات از جمله فوتبال و والیبال به قطب مثبتی برای تامین اوقات فراغت نوجوانان و جوانان پسر تبدیل شده اما دختران کشور از این شور و شادی محروم مانده‌اند؛ در حال حاضر طبق تحقیقات اجتماعی انجام شده حق ورود به ورزشگاه‌ها مطالبه بسیاری از زنان ایرانی است و طبق اعلام صاحب نظران و محققان این موضوع  نیمی از جمعیت ایران  را دربرمی‌گیرد لذا توجهی جدی را در این خصوص می‌طلبد.

زنان نمی‌توانند وارد ورزشگاه‌ها شده و مسابقات را تماشا کنند، دراین میان معلوم نیست زن بودن جرم است یا تماشای بازی. در توجیه عدم اجازه ورود زنان به ورزشگاه گفته می‌شود محیط ورزشگاه مردانه است و مردان ممکن است حرف‌های زشت و فحش بدهند.

پسران و آقایان به راحتی و سهولت قدم در ورزشگاه گذاشته و مسابقات دلخواه و ورزش مورد علاقه خود را تماشا می‌کنند اما متاسفانه سالیان زیادی است که به خواسته به حق و مهم بانوان کشور بها و اهمیتی داده نشده تا آنان در حسرت تماشای مسابقات ورزشی بمانند و از تبعیض جنسیتی که میان مردان و زنان همواره سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای بانوان می‌شود، عذاب بکشند.

مسابقات لیگ ملت‌های والیبال آسیا در حالی به پایان رسید که برای بانوان و ورود آن‌ها به ورزشگاه گامی مثبت بود.

تمام امکانات رفاهی و خدماتی و مسیرهای ورودی و خروجی بانوان به تفکیک و با حفظ تمام جوانب آماده سازی شد. حال کم کم به شروع لیگ والیبال نزدیک می‌شویم آیا بانوان بار دیگر می‌توانند وارد ورزشگاه شده و به تشویق  تیم محبوب خوب بپردازند؟

توجیه‌هایی که به هیچ وجه عقلانی نیست، این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که همین زنان در خانه خود یا خیابان این گونه حرف‌های زشت را نمی‌شنوند؟ فقط در ورزشگاه آزادی حرف‌های رکیک زده می‌شود؟ بسیار اتفاق افتاده هنگام گذر از خیابان مردانی که بر سر جای پارک یا تصادف درحال مشاجره و دعوا بوده‌اند و در همان حین با صدای بلند بدترین فحش و ناسزاها را به یکدیگر نسبت می‌هند، در حالی که زنان و کودکان بسیاری نیز شاهد این مشاجره‌ها و دشنام‌ها بوده‌اند.

زنان گلایه میکردند در حالی که برابری زنان با مردان در اصولی از قانون اساسی با صراحت بیان شده است. بند نهم از اصل سوم قانون اساسی بیان می‌دارد: دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف اصل دوم، مکلف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی می‌باشد.

اسلام نیز اصل مساوات انسان ها را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نیست، بلکه با تشابه حقوق آن‌ها مخالف است. پس با این تفاسیر می‌توان گفت قوانین هیچ ممنوعیتی را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها تعیین نکرده است.

حال در انتظار شروع لیگ والیبال هستیم که ببینیم آیا ورود بانوان به استادیوم فقط در زمان فشارهای فدراسیون جهانی بود یا برای همیشه؟

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید