21:04|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 21 مهر 1398 - 08:39
کد خبر: 13104
باریش گزارش می‌دهد:

دیده مردم به تله‌کابین ارومیه روشن نشد

انتظارها به سر نرسید و هم اکنون 18 سال از کلنگ زنی طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه که در حال فرسوده شدن است می‌گذرد در بین همه این‌ها امیدواریم نمایندگان سودجو از ناتمامی این پروژه نیز استفاده انتخاباتی نکنند.
دیده مردم به تله‌کابین ارومیه روشن نشد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال 79 بود که سخن از احداث این پروژه زدند و هم‌اکنون در حالی که زمان زیادی از آن موضوع می‌گذرد احداث طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ارومیه به طول 36 کیلومتر پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

یکی از طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری بخش خصوصی، پروژه تله‌کابین ارومیه است که بر خلاف وعده‌های پوچ مسئولین، همچنان در حالی بلاتکلیف مانده که  کم کم به سن فرسودگی نزدیک می‌شود و هر بار با عنوان کردن مشکلات مالی دوباره افتتاح نشدن این پروژه را توجیه می‌کنند.

این پروژه با عنوان طولانی‌ترین تله‌کابین جهان فقط شاهد طولانی شدن پروسه احداث و بهره‌برداری شده و پیشرفت خاصی به خود اختصاص نداده است.

عملیات اجرایی پروژه تله کابین ارومیه از سال 1388 آغاز و پس از آن به دلیل اختلافات داخلی و سو مدیریت‌های که در گذشته رخ داد، پروژه با مشکلاتی مواجه و متوقف و قرار بود فاز نخست این طرح در سال 1392 به اتمام برسد ولی بخش کمی از آن اجرایی شد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول 8.5 کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول 12 کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول 15.5 کیلومتر احداث می‌شود.

امیدواریم نمایندگان انتخاباتی سودجو و فرصت طلب از این پروژه ناتمام نیز مانند هزاران پروژه ناتمام دیگر سواستفاده و این‌ها را بازیچه‌ای برای کسب رای نکنند.

اختلافات داخلی شرکت «تله‌کابین ارومیه» دلیل رکود پروژه است

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، درخصوص آخرین وضعیت تله‌کابین اظهار کرد: پروژه تله‌کابین به بخش خصوصی، شرکت «تله‌کابین ارومیه» واگذار شده است.
وی درخصوص دلیل تعلل احداث طولانی‌ترین پروژه تله‌کابین در ارومیه تصریح کرد: اختلافات داخلی و مشکلات مدیریتی شرکت پذیرنده ساخت تله‌کابین، روند پیشرفت پروژه را دچار مشکل کرده است.
وی افزود: فاز اول پروژه با صرف اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان، 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دکل‌های تله‌کابین نصب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی پیشرفت پروژه را منوط به برنامه‌ریزی و عزم جدی مدیران شرکت دانسته و گفت: اداره کل میراث فرهنگی و مراجع نظارتی نیز پیگیر مشکلات موجود شرکت هستند.
جباری خاطرنشان کرد: تمام ارگان‌ها و سازمان‌های استان جهت همکاری برای روند پیشرفت پروژه آمادگی کامل را دارند و مشکلات تخصیص آب، واگذاری اراضی و برق پروژه برطرف شده و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آمادگی تمام ادارات برای همکاری با پیمانکار

پیمان آرامون، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی آذربایجان‌غربی گفت: متوقف شدن روند پیشرفت فیزیکی این پروژه دلایل مختلف و متنوعی دارد ولی چندی پیش با تاکید استاندار و پیگیری‌هایی که با سرمایه‌گذار و عوامل اجرایی انجام شده، امید مسئولین عمرانی استان برای ادامه پر شتاب تر عملیات اجرایی و تکمیل این طرح افزایش یافته است.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پروژه، همکاری لازم را برای حل مشکلات و تکمیل مراحل باقی مانده از پروژه اعمال می‌کنند بنابراین سرمایه‌گذار طرح باید با افزایش عملیات اجرایی پروژه را بر اساس زمان‌بندی طرح به بهره‌برداری برساند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: این پروژه در یکی از مناطق سرسبز با مناظر زیبا و بکر طبیعی در دست اجراست و به‌عنوان یکی از طرح‌های جاذب گردشگر در رونق گردشگری شهر ارومیه مؤثر خواهد شد.

مسئولین مدیون مردم هستند

یکی از مخاطبان باریش نیوز با ارسال پیامی به پیام‌های مردمی باریش گفت: هر بار که به کوه سیر می‌رویم با کوهی از ناامیدی به خانه خود برمی‌گردیم.

وی ادامه داد: زمانی که سخن از طولانی ترین تله‌کابین می‌زنند من فقط 20 سال داشتم اما هم اکنون 38 سال دارم و دیگر شور شوقی برایم باقی نمانده است.

این مخاطب باریش خاطر نشان کرد: مسئولین با این کارها مدیون مردم هستند و در آن دنیا باید پاسخ تک تک این ناامیدی ها را بدهند.

دیده مردم پس دو دهه هنوز به وجود تله‌کابین روشن نشده است و این پروژه‌ای است که اگر به موقع به بهره‌برداری می‌رسید می‌توانست در توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی جوانان به ویژه اهالی این  منطقه تأثیر به سزایی داشته باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید