17:33|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 مهر 1398 - 08:48
کد خبر: 13050
باریش گزارش می‌دهد:

هیس! مسئولان فرهنگی در خوابند

آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های بسیار مناسبی در راستای هنر و علاقمندان به هنر دارد اما نبود سالن‌های مناسب سینما باعث شده تا این پتانسیل‌ها مغفول مانده و غفلت مسئولان امر همچنان در این زمینه ادامه دارد. 
هیس! مسئولان فرهنگی در خوابند

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، سینما به عنوان هنر هفتم از جنبه‌های مختلفی در آذربایجان‌غربی دچار عقب ماندگی شده و زیرساخت‌های مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.
با وجود اینکه این استان ظرفیت‌های بسیار مناسبی در راستای هنر و علاقمندان به هنر را دارد اما نبود فضاهای مناسب باعث شده تا این پتانسیل‌ها مغفول مانده و غفلت مسئولان امر همچنان در این زمینه ادامه دارد. 
یکی از مسائل مهم در ایجاد زیر ساخت‌های مناسب فرهنگی، تأمین بودجه‌های فرهنگی است که در این استان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تقویت فضاهای فرهنگی مانند سینما همچنان در فراموشی به سر می‌برد.
سینماهای فعال ارومیه در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده‌اند و بدون شک باگذشت زمان نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارند تا بتوانند با تغییر ضائقه عموم، پاسخگوی سیلقه‌های اقشار مختلف باشد.
اما عدم اهتمام جدی متولیان فرهنگی استان به دلایل مختلف و از همه مهمتر کمبود بودجه باعث شده که تاکنون تغییرات قابل توجهی در ساختار فیزیکی و تکنولوژی سینماهای استان انجام نشود.
نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی در سینماهای ارومیه
یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز در مورد نبود امکانات مناسب در سینماهای ارومیه اظهار نارضایتی کرد و گفت: به اتفاق دوستانم برای گذران اوقات فراغت به یکی از سینماهای ارومیه جهت تماشای فیلم مورد نظر مراجعه کردیم اما نبود امکانات مناسب باعث شد تا لذتی از تماشای فیلم نداشته باشیم.
وی به برخی از مشکلات موجود در سینماهای ارومیه اشاره و افزود: مناسب نبودن صندلی‌های تماشاگران، نامناسب بودن پرده سینما و همچنین نبود وسایل سرمایشی و گرمایشی در فصول مرتبط سال از جمله مشکلات سینماهای ارومیه به شمار می‌رود.
اعتبار سه میلیارد تومان برای به‌روز کردن سینماهای استان 
حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، در خصوص تعداد و وضعیت سینماهای استان اظهار کرد: از 22 سینمای موجود در استان، 13 سینما متعلق به حوزه هنری، 2 سینما متعلق به هلال احمر، یک سینما متعلق واسبته به تبلیغات اسلامی سردشت است.
وی با اشاره به اینکه 4 سینما توسط  بخش خصوصی در استان در شهرهای نقده و پیرانشهر راه اندازی شده است، تصریح کرد: شهرستان‌هایی از جمله چالدران، چایپاره، پیرانشهر، شوط و شهرستان پلدشت همچنان سالن سینما ندارند.
این مسئول گفت: در حال حاضر 19 سینما به صورت فعال و نیمه فعال در استان فعالیت دارند و تعداد ظرفیت کل سینماهای استان 12 هزار صندلی است.
خدایاری با اشاره به اشراف متولیان هنری استان به مشکلات سینماها و تلاش برای رفع هرچه سریعتر کمبودها، یادآور شد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل سینماهای استان، فرسودگی ساختمان‌ها و نبود تجهیزات و امکانات داخلی سینماها است که این امر نیاز به اهمیت و بازسازی مبرم دارد.
وی عنوان کرد: عمده گلایه مخاطبان سینما از لحاظ وضعیت نامناسب فضا و امکانات داخلی سینماها است که بروز، مدرن و مجهز نیستند در حالی که بسیاری از صنایع در استان نوسازی و بروز شده‌اند اما سینماها از این قاعده محروم هستند و متاسفانه به امکانات کم و نامناسب بسنده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: برای بازسازی و ساماندهی سینماهای مرکز استان، سه میلیارد تومان تأمین اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت ابلاغ و تخصیص بودجه می توان بخش بزرگی از کمبودهای فیزیکی سالن های سینمای استان را برطرف کرده و تعداد مخاطبان حرفه ای هنر هفتم را در استان افزایش داد.
سالن‌های سینما در ارومیه قابل مقایسه با سینمای کلانشهرهای دیگر نیستند
 یکی دیگر از مخاطبان باریش نیوز در مورد وضعیت سینماهای ارومیه گفت: سالن‌های سینما در ارومیه از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، امکانات صوتی سینماها آنقدر پایین است که در اگر ته سالن باشید نمی‌توانید صدای پخش فیلم را به وضوح بشنوید.
وی ادامه داد: سالن‌های سینما در ارومیه اصلا قابل مقایسه با شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان و تبریز نیستند و برخی اوقات که مهمان از سایر استان‌ها داریم جرأت نمی‌کنیم آنها را به سالن سینما ببریم چون بیشتر مایه خجالت است برای شهری که اولین سالن‌های سینما را در پنجاه سال پیش داشت اما الان از بسیاری شهرهای دیگر عقب مانده است.
سینما در جامعه کنونی نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی مردم از طریق نمایش فیلم دارد اما کمبود امکانات و بی‌توجهی مسئولان امر باعث شده تا در آذربایجان‌غربی به ویژه شهر ارومیه اساسی به این مشکل صورت نگیرد.


به گاه حرف و بودجه که می شود فرهنگ استان هزار متولی پیدا می‌کند که هر یک طرح های مختلف ارائه می دهند اما به وقت عمل هر یک از نهادها کم‌کاری خود را به نوعی توجیه می کنند و یا اینکه خودشان را سرتر از بقیه می دانند.

فرهنسگراها هم می توانستند باری از دوش فرهنگ این استان بردارند به شرط آنکه متولیان برنامه ریزی برای این مکان ها اقدامات و طرح های اجرایی تر با خروجی بهتر درنظر میگرفتند.

متولیان تأمین بودجه های فرهنگی در ارومیه اقدام اساسی در این شهر انجام ندادند و شاید گفت ارومیه از برخورداری از بودجه های فرهنگی مظلوم واقع شده است. یکی از  همین  طرح‌ها ساخت تالار مرکزی ارومیه است که چند سالی است با وعده‌های تو خالی مسئولان همچنان در انتظار افتتاح به سر می‌برد.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید