18:19|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1398 - 07:59
کد خبر: 13027

ظرفیت‌های مرزی پاشنه آشیل توسعه تجاری استان

مبادلات اقتصادی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه می‌تواند زمینه اشتغال و در آمد‌زایی را فراهم کند و شتاب بیشتری به فرآیند توسعه تجاری استان دهد.
ظرفیت‌های مرزی پاشنه آشیل توسعه تجاری استان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های مرزی کشور است که به دلیل هم مرز بودن با چند کشور دیگر از ظرفیت‌های بسیار خوب مرزی در زمینه‌های اقتصادی برخوردار است.
مرزهای آذربایجان‌غربی در حال حاضر به پاس فداکاری مرزبانان استان امنیت مطلوبی دارند و استفاده از پتانسیل آن در راستای واردات و صادرات کالا، کمک شایانی به رشد و توسعه اقتصادی استان دارد. 
مبادلات اقتصادی آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه می‌تواند زمینه اشتغال و در آمد‌زایی را فراهم کند و این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان و همچنین توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های مرزی استان را می‌طلبد و دریچه‌ تازه‌ای را برای رونق اقتصادی به وجود می‌آورد.
اصناف آذربایجان‌غربی از ظرفیت بازارچه‌های مرزی استفاده کنند
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه وجود مرز مشترک با سه کشور خارجی فرصت مغتنمی برای توسعه فعالیت‌های اصناف است، گفت: اصناف این استان از ظرفیت ویژه بازارچه‌های مرزی به صورت مطلوب استفاده کنند.
وی افزود: اصناف در ابتدا براساس ویژگی‌های منطقه نیازها را شناسایی و دست دلالان را از ورود و سوءاستفاده از بازارهای موجود قطع کنند.
حسینی گفت: وجود ۱۳۰ هزار کارت مرزنشینی و بیش از چهار هزار کارت پیله‌وری در آذربایجان غربی فرصت مغتنمی برای توسعه فعالیت‌های مرزی و اصنافی است.
وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در آذربایجان‌غربی وجود دارد و باید از این ظرفیت برای توسعه فعالیت اصناف و جذب گردشگر استفاده کرد.
وی اظهار کرد: محدود کردن بازار منجر می‌شود که تمام ارزش افزوده حاصل از محصول‌های تولیدی آذربایجان‌غربی به خارج از استان برسد و برای جلوگیری از این امر باید پیوستگی استانی حفظ شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تغییر وضع موجود نیاز امروز بازار است، گفت: اصناف باید مدل‌های بازاریابی جدید را در امورهای خود به کار ببرند.
آذربایجان‌غربی 23 پایانه مرزی دارد
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ایران، 23 پایانه مرزی دارد که از این تعداد پنج پایانه در این استان فعال بوده که از این تعداد، سه پایانه به‌صورت مستقیم و یک پایانه به‌صورت غیرمستقیم با ترکیه در ارتباط است.
وی افزود: سالانه چهار میلیون نفر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی تردد می‌کنند که سه میلیون نفر از این تعداد را تردد در مرزهای ایران با ترکیه به خود اختصاص می‌دهد.
به گفته شکری بیشترین تردد مرزی از پایانه بازرگان با یک میلیون و 500 هزار تردد انجام می‌گیرد که رقمی کم‌نظیر در مرزهای کشور است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پایانه جدید مسافری سرو در راستای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران مرزی در حال احداث است، گفت: این طرح اوایل تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توان از این پایانه در راستای تسریع در عبور و مرور مرزی استفاده کرد.


امنیت پایدار در مرزهای طولانی آذربایجان‌غربی برقرار است
سردار حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با روحیه انقلابی که در مرزداران و نیروهای مسلح وجود دارد، امنیت پایدار در مرزهای طولانی این استان برقرار است.
وی افزود: امروزه ضریب امنیت آذربایجان‌غربی با وجود مرز طولانی ۹۶۷ کیلومتری و تنش و تشنج موجود در کشورهای همسایه در کشور بی نظیر است.
سردار شهسواری عنوان کرد: امنیت مرزهای آذربایجان غربی حاصل تلاش‌های نیروهای امنیتی، مرزداران، بسیج، سپاه، ارتش و ساکنان نقاط مرزی این استان است. 
وی تصریح کرد: همانگونه که رزمندگان و شهدای ما در هشت سال دفاع مقدس در راه اعتلای نظام اسلامی و حفظ آرمان‌های مقدس امام راحل (ره) از جان خود گذشتند، مرزداران ما نیز با تمام توان خود از مرزهای کشور حفظ و حراست می‌کنند.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه گروهک‌ها و وابستگان آنها در حد و اندازه دشمنی با کشور مقتدر و  قدرتمندی چون ایران اسلامی نیستند، گفت: گروه‌های ضدانقلاب که تامین مالی آنها از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود و از لحاظ راهبردی و تدوین برنامه‌ها وابسته به آمریکا هستند، در برابر امنیت، قدرت و عظمت کشورمان نمودی ندارند.


سرمایه گذاری در مرزهای آذربایجان‌غربی به عنوان یک مقوله مهم اقتصادی اهمیت زیادی دارد که این موضوع همواره به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در استان مطرح بوده که نیاز است توجه بیشتری به آن شود تا از طریق مرزها سرمایه گذاری داخلی و خارجی را ارتقاء داد و به شکوفایی اقتصادی رونق بخشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید